PIEAUGUŠO NOSTĀDNE VEICINA BĒRNU IESAISTĪŠANOS
Sari Hāpakangasa, speciālās pedagoģijas lietpratēja, un Aslaks Rantakoko, Somijas Vecāku apvienības vienlīdzības jautājumu speciālists
Jaunā skolu mācību programma uzsver nepieciešamību skolas ikdienā ciešāk sadarboties
ar bērnu vecākiem. Viņi tiek aicināti līdzdarboties skolas darba kultūras veidošanā.
Mācību programma mudina skolas sadarboties arī ar dažādām organizācijām.
Somijas Vecāku apvienības projektā “EPeLI” (2016–2018) tika radīti vērtīgi praktiski
padomi un piedāvātas apmācības, kas nostiprina īpašo bērnu un viņu ģimeņu iesaistīšanu
un vienlīdzību skolās. Šai projektā līdzdarbojušies ne vien vecāki, bet arī
vairākas organizācijas. Kopā ar pilotskolām un sadarbības partneriem tika izpētīts,
kā organizācijās un vecāku darbībā radītās vērtības varētu kalpot to skolēnu
psiholoģiskās labklājības un iesaistes vecināšanai, kam nepieciešams īpašs
vai pastiprināts atbalsts.
Projekta “EPeLI” rezultāti liecina: lai uzlabotu bērnu ar īpaša atbalsta vajadzībām
iesaistīšanos, būtu jāmainās trim faktoriem, proti, pieaugušo attieksmei, bērnu
savstarpējo attiecību prasmei un pakalpojumu struktūrai. Pedagogu un vecāku
attieksmei jārespektē vienlīdzības princips, uz bērna īpatnībām jāraugās kā
uz kaut ko bagātinošu, tad arī bērni paši spēs sevi cienīt.
Ar neredzamām problēmām ir sarežģīti
Projekta gaitā esam saskārušies ar situācijām, kad cilvēki novēršas no atšķirīgā
vai arī, piemēram, bērnus ar AST vai UDHS uzskata vienkārši par slikti audzinātiem.
Neiroloģiskās atšķirības citādi nav novērojamas, tās izpaužas vienīgi sensorā
jutīguma ziņā vai sociālās situācijās ar vāju vadību, kurās bērnam ir grūti
darboties un kuras izraisa problemātisku uzvedību. Problēmas, ko ar aci neredzam,
rada ikdienišķus sarežģījumus, un, neizprotot to cēloni, mēs neprotam pareizi
uz tām reaģēt. Šādā gadījumā rehabilitācija, kurai būtu jānorit skolā, paliek
pusceļā vai nenotiek nemaz.
Kāda autiska bērna māte Johanna Korhonena savā Ziemeļsomijas Mācību atbalsta
dienu lekcijā 18.11.2017. sacīja, ka viņas dēlam bieži ir vajadzīgs laiks un
telpa, lai nomierinātos. Sensoro iespaidu trauks mācību dienas laikā ir piepildījies
līdz malām, un zūd gan vērīgums, gan koncentrēšanās un uzmanības noturēšanas
spējas. Ja nav iespējas nomierināties, dēls drīz vien nonāk līdz mantu mešanai
pa gaisu. Korhonenu bērnam mājās vislabāk nomierināties izdodas tumšā pirts
telpā. Dažos bērnudārzos pirts vietā izmanto lielu kartona kasti ar sānos izveidotām
durtiņām. Tā ir vienkārša un viegli īstenojama ideja. “Pirtiņas” veidu un novietojumu
varam izvēlēties pēc vajadzības, galvenais, lai šāda iekšējo spriedzi
mazinoša telpa būtu pieejama. Šādas “pirtiņas” izveide nav nedz dārga,
nedz arī prasa īpašus cilvēkresursus. Nepieciešama vienīgi izpratne, ideja,
kripatiņa zināšanu un drosme izmēģināt ko jaunu.
Īstā nostāja
Vispareizākā attieksme ir šāda: “Mums mēdz iet visādi, taču citkārt trāpām tieši
mērķī!” Tāda ir dzīve ar īpašajiem bērniem – gan mājās, gan skolā. Katram no
mums būtu jāatrod pašam sava vieta, sava lieta un savs izejošais un ienākošais
kanāls. Citādi ir grūti, dzīvē valda viens vienīgs fona troksnis bez kādas
jēgas. Pedagogu aprindās šobrīd bieži mēdzam runāt par atvērto mācību vidi.
Diemžēl šādi veidota vide īpašajiem skolēniem ir nāvējoša, jo tā neparedz pietiekami
daudz klusu koplietošanas telpu. Daudziem īpašajiem bērniem vajadzīgs tā dēvētais
drošības tīkls – iepriekšparedzamība un struktūra –, kas apjož ikdienas dzīvi
gluži kā sastatnes. Diemžēl mūsdienīgā mācību vidē šādas sastatnes ir retums.
To vietā nākušas īpašajiem bērniem bieži vien nederīgas atvērtas, plašas telpas.
Metaforiski varam sacīt, ka šajās telpās nav rokturu, pie kā pieķerties, kad
grasies krist. Mūsu, pieaugušo, uzdevums ir piemeklēt īpašajam bērnam
“īsto kanālu” un savu vietu, kā arī vajadzības gadījumā ievest bērnu pa īstajām
durvīm. Tādējādi ikdiena mums visiem var veidoties patīkama.
Attieksmi visvieglāk mainīt situācijās, kad cilvēki cits pret citu attiecas patiesi
un ar cieņu. Te var noderēt kas tāds kā, piemēram, Somijas Jauniešu organizāciju
alianses savulaik īstenotais rīcības modelis “dzīvā bibliotēka”, kur vecāks vai
skolotājs var izvēdināt savas nostādnes, uz brīdi “aizņemoties” pavisam īstu
cilvēku, kam arī ir sava īpašā pieredze. Klausoties otra cilvēka stāstu, var
apzināt savus aizspriedumus, gūt labāku ieskatu par to, kā ir būt cilvēkam,
un apjaust, cik esam dažādi. Klausoties šos dzīvos stāstus, daudzus pārsteidz
tas, cik viltīgi mūsos mēdz iesakņoties un izpausties aizspriedumi, kaut arī
apzināti mēs domājam pavisam citādi.
Sadarbība ar organizācijām var veidoties arī, piemēram, rīkojot skolā saviesīgu
vecāku vakaru, kurā ir iespēja satikt organizāciju pārstāvjus un skolēnu aprūpes
darbiniekus. Šādā veidā ar nelieliem ieguldījumiem tiek panākta vecāku informētība
par viņiem pieejamajiem dažādu organizāciju sniegtajiem pakalpojumiem un atbalstu.
Lai mainītu apkārtējo nostāju, ieteicams arī uzaicināt uz skolu, bērnudārzu vai
vecāku sarīkojumu pieredzes ekspertus jeb cilvēkus, kas paši to pieredzējuši
uz savas ādas. Arī šeit organizācijas var palīdzēt ar brīvprātīgajiem no savas
vides. Šai jomā pieredzējuši cilvēki, tostarp īpašo bērnu aprūpētāji, var arī
paši lūgt skolai iespēju pastāstīt plašākai auditorijai, piemēram, par UDHS vai
AST. Šādas lekcijas var būt paredzētas aprūpētājiem, skolas darbiniekiem vai
skolēniem. Tāpat var lūgt organizācijas, attiecīgā jomā pieredzējušus cilvēkus
un aprūpētājus “Dažādības dienā” noturēt darbnīcas. “Dažādības diena” ir lielisks
veids, kā kopā ar skolēniem īstenot reālu līdztiesību un vienlīdzību. Lai veicinātu
īpašo bērnu iesaistīšanos, veidojot skolas darba kultūru, ir svarīgi uzsvērt
vienlīdzības un līdztiesības principus. Somijā kopš 2007. gada sākuma skolās
ir obligāta prasība sadarbībā ar skolēniem ikdienā īstenot līdztiesības un vienlīdzības
programmu.
Kā uzskata pedagogi, praksē pieredzējušu cilvēku uzstāšanās un “dzīvās bibliotēkas”
ir ļoti vērtīgas, tās ceļ sabiedrības izpratni un mazina aizspriedumus. Klausoties
cilvēka ar AST stāstīto par skolā piedzīvoto, viņi ievērojuši, ka, neskatoties
uz to, ka pieaugušajiem ir nepieciešamās zināšanas, prasmes, metodes un iespējas
sniegt palīdzību, ne vienmēr izdodas pareizi atbalstīt šādus bērnus, kam dzīvē
nākas saskarties ar īpašiem izaicinājumiem. Tas visdrīzāk saistīts ne tik daudz
ar zināšanām, kā ar nedaudz abstraktāku faktoru, proti, attieksmi. Gūt zināšanas
grāmatās ir viegli, taču ar attieksmi ir pavisam citādi, to mainīt ir daudz
grūtāk.
Pozitīva nostāja palīdz iesaistei
Tikšanās reizes ar pieredzes ekspertiem maina mūsu attieksmi un veicina pozitīvu
nostāju. Pozitīva nostāja pret otru cilvēku – bezaizspriedumaina attieksme,
patiesa ieinteresētība un vēlme palīdzēt – ir praksē īstenota teorija, tās
apguve rosina līdztiesību, vienlīdzību, iesaisti un sadarbību.
Pozitīva nostāja izpaužas arī situācijās, kad bērns vai viņa aprūpētājs saskaras ar
sirsnīgu apkārtējo attieksmi. Bez iepazīšanās, kā arī dotību apzināšanas
un apliecināšanas nav iespējams nonākt pie psiholoģisko labklājību veicinoša
atbalsta. Labs piemērs te ir sarunas mājās un skolā, kurās piedalās
arī bērns. Ja bērns jūt, ka pieaugušos interesē viņa viedoklis par paša varēšanu,
dotībām un grūtībām (teiksim, apspriežot attīstības gaitu, izvērtējot situāciju
vai IPAO sapulcē), viņš saņem pieredzi par to, ka viņu ievēro un saklausa.
Jau tas vien stiprina bērna psiholoģisko labklājību un iesaistīšanos, nemaz
nerunājot par pozitīva pašvērtējuma un pašapziņas stiprināšanu.
Rīks “KESY: saruna simbolos”
Projekta “EPeLI”, skolas “Valteri”, kā arī Ruskeasuo un Martinniemi skolas sadarbības
rezultātā dzima materiāls KESY jeb “saruna simbolos”.39 Tas sniedz iespēju
uzzināt bērna viedokli arī situācijās, kad viņš ar vārdiem nesaka neko. Šādas
metodes nodrošina lielāku bērna līdzdalību tajos jautājumos, kas skar viņu.
Šis materiāls it īpaši palīdz bērniem ar saziņas grūtībām un tiem, kas slikti
pārvalda valsts valodu. Tāpat arī tas tiek veiksmīgi izmantots rehabilitācijā
un skolēnu aprūpē. Ar šo rīku tiek stiprināta pieņemoša attieksme, kas nepieciešama
ikvienā saskarsmē un patiesā mijiedarbībā, kā arī bērnam tiek sniegta iespēja
ietekmēt savu dzīvi. Bez pieņemošas attieksmes iesaiste nav iespējama.
Īpašo ģimeņu viedoklis ir svarīgs
Daudzi vecāki un vecvecāki labprāt iesaistās – rīko darbnīcas, palīdz skolās
starpbrīžos vai pat stundās – ar nosacījumu, ja viņu darbībai ir radīta skaidra
struktūra un viņi skolā jūtas gaidīti. Piedevām, ja skolas saviesīgos pasākumus,
piemēram, vecāku sarīkojumus, un fizisko vidi caurauž pieņemšana un pieejamība,
ko ievēro arī komunikācijā, cilvēki ar īpašām vajadzībām un viņu ģimenes skolā
jūtas gaidītas. Ja iespējams bērna aprūpētājiem skaidri pavēstīt, ka viņu pieredze
sava bērna aprūpē tiek augsti novērta, rodas iespējas konstruktīvai un veiksmīgai
mājas un skolas sadarbībai. Bezaizspriedumaina sabiedrība var radīt psiholoģisko
labklājību ne vien skolas iekšienē, bet arī ģimenēs, mājās un apkārtējā sabiedrībā.
Apkaimes vai skolas vecāku grupa, kurā apvienojušies īpašo bērnu ar dažādām
diagnozēm vecāki, ir piemērs aktīvai rīcībai, kad tiek saklausīts īpašo bērnu
ģimeņu viedoklis un atbalstīta šo bērnu iesaistīšanās un psiholoģiskā labklājība.
Tas savukārt atstāj iespaidu uz visu ģimeni un apkārtējo sabiedrību kopumā.
Vēlamajā gadījumā sadarbība ar skolām ir lielisks darbs, kas novērš problēmas
jau to rašanās pirmsākumā un veicina iesaistīšanos, taču šī sadarbība ir jāmācās.
Vecākiem un organizācijām ir jābūt drosmīgiem un jāiesaistās skolas dzīvē.
Šobrīd skolu durvis apkārtējai sabiedrībai ir atvērtākas nekā jebkad agrāk.
Šī izdevība ir jāizmanto, jo ar to saistīta mūsu bērnu psiholoģiskā labklājība
un nākotne.
<- Sākums