Ņemot vērā lielo pieprasījumu, un daudzos jautājumus, Atbalstīt ceļā komanda turpina padziļināti skatīt sensorās uzvedības jautājumus, īpasi izdalot tēmas, kas saistītas ar vizuālo atbalstu.
Lai izprastu šo jautājumu, aicinām Jūs uz specializēto atbalsta grupu "Sensorās grūtības".
To vadīs pedagoģe, biedrības Latvijas Autisma apvienība vadītāja Līga Bērziņa.
Piesakoties, aicinām ieplānot apmeklēt četras specializētās atbalsta grupas nodarbības, kas notiks Zoom tiešsaistē:
Piektdien, 19.maijā, 17:00-20:00 – "Sensorās grūtības: Pazemināts dzirdes jutīgums"
Ir bērni ar autismu, kuriem ar dzirdi it kā viss ir kārtībā, bet tomēr vecāki un apkārtējie ir pamanījuši, ka viņi nereaģē uz skaņu vai arī reaģē uz to pilnīgi savādāk.
Dzirdes hiposensitivitāte, jeb nepietiekama reakcija uz skaņu nozīmē, ka personai var būt nepieciešama intensīvāka vai ilgāka audiostimulācija, lai to uztvertu un uz to reaģētu. Bērni ar autismu, kuriem ir pazemināta dzirdes jutība, var nereaģēt uz skaņām, kuras citiem parasti šķiet pamanāmas vai pat skaļas. Viņi var nereaģēt uz savu vārdu, šķiet, ka neievēro noteiktus trokšņus vai arī izrāda interesi par lielu troksni (var paši to arī radīt) vai mūziku.
Šajā darbnīcā mēs iedziļināsimies dzirdes hiposensitivitātes pazīmēs, iespējamās stratēģijās par to, kā izveidot bērnam labvēlīgu vidi. Kopā radīsim praktiskas pieejas ikdienai, pielāgotas jūsu bērna īpašajām vajadzībām un spējām.
Darbnīcā plānotās tēmas:
► Kas tas ir - dzirdes hiposensitivitāte, jeb pazemināts dzirdes jutīgums?
►
Kādas pazīmes var liecināt par to?
►
Dažādu praktisku stratēģiju izpēte uzmanības un iesaistes palielināšanai
►
Stimulējošas vides izveide: padomi un jūsu pieredzi, kā pielāgot bērna vidi viņa sensorajām vajadzībām.
►
Spēles, aktivitātes un jautras idejas
►
Stratēģiju pielāgošana jūsu bērna unikālajām vajadzībām, spējām un interesēm.
►
Sadarbība ar terapeitiem un profesionāļiem: idejas, kā efektīvāk sadarboties ar ergoterapeitiem, pedagogiem un citiem profesionāļiem, kuri var atbalstīt bērna sensorās vajadzības.
Piektdien,
26.maijā,
17:00-20:00 – "
Sensorās grūtības: Paaugstināts redzes jutīgums"
Vizuālā paaugstināta jutība, kas pazīstama arī kā vizuālā hipersensitivitāte, ir stāvoklis, kad bērns ir pārāk jutīgs pret vizuāliem stimuliem. Tas var nozīmēt, ka normāls gaismas līmenis, raksti vidē, apģērbā, dažādas kustības var viņu satraukt. Nereti šiem bērniem ir grūtības koncentrēties, mācīties un mijiedarboties ar citiem.
Šajā darbnīcā mēs iedziļināsimies vizuālās jutības tēmā, identificēsim tās pazīmes, izpratīsim tās ietekmi un izpētīsim dažādas stratēģijas, lai vadītu un mazinātu tās ietekmi. Darbnīcas mērķis ir nodrošināt praktiskus, ikdienas paņēmienus bērna īpašajām vajadzībām un spējām.
► Kas tas ir - vizuālā hiposensitivitāte, jeb pazemināts vizuālais jutīgums?
Ceturtdien, 1.jūnijā, 17:00-20:00 – "
Sensorās grūtības: Pazemināts redzes jutīgums"
Autisma kontekstā vizuālā hiposensitivitāte attiecas uz nepietiekamu reakciju uz vizuāliem stimuliem. Tas nozīmē, ka indivīdiem var būt nepieciešama intensīvāka vai ilgāka vizuālā ievade, lai to uztvertu un reaģētu uz to. Viņi var meklēt vizuāli stimulējošu vidi vai aktivitātes, viņiem ir grūtības pamanīt vizuālās norādes savā vidē vai viņi var aizrauties ar gaismām, krāsām vai kustībām.
Bērni ar nozīmīgu autismu var izjust šos simptomus dziļāk, un dažreiz vecākiem var būt grūti saprast un apmierināt viņu vizuālās sensorās vajadzības. Tas var izpausties dažādos veidos, piemēram:
grūtības ar izsekošanu
aizraušanās ar noteiktiem vizuāliem stimuliem (kustība, gaismas avoti utt).
Šīs darbnīcas laikā mēs izpētīsim vizuālās hiposensitivitātes pazīmes, stratēģijas vizuālās uzmanības attīstīšanai, kā arī veidus bērnam labvēlīgas vides veidošanai. Mēs koncentrēsimies uz praktiskām, ikdienas pieejām un intervencēm, kuras var pielāgot individuāla bērna īpašajām vajadzībām un spējām.
Darbnīcā plānotās tēmas:
► Kas tas ir - vizuālā hiposensitivitāte, jeb pazemināts vizuālais jutīgums?
► Kādas pazīmes var liecināt par vizuālo hiposensitivitāti?
► Dažādu praktisku stratēģiju izpēte vizuālās uzmanības un iesaistes palielināšanai
► Vizuāli stimulējošas vides izveide: padomi un jūsu pieredzi, kā pielāgot bērna vidi viņa vizuālajām sensorajām vajadzībām.
► Spēles, aktivitātes un jautras idejas
► Vizuālo stratēģiju pielāgošana jūsu bērna unikālajām spējām un interesēm.
► Sadarbība ar terapeitiem un profesionāļiem: idejas, kā efektīvāk sadarboties ar ergoterapeitiem, pedagogiem un citiem profesionāļiem, kuri var atbalstīt bērna vizuālās sensorās vajadzības.
Ceturtdien, 8.jūnijā, 17:00-20:00 – "Ēšana un sensorās grūtības. Praktiska darbnīca"
Ēšanas jutīgums bērniem ar autismu var izpausties dažādos veidos, piemēram, pārāk augsta jutība pret noteiktu pārtikas produktu tekstūru, temperatūru vai garšu, košļāšanas vai rīšanas grūtības, pārmērīga vai nepietiekama jutība pret noteiktu pārtikas produktu smaržām. Šīs jūtības var izraisīt ierobežotu uzturu, uztura trūkumus un stresu ēdienreižu laikā. Tāpat bērniem var būt vēlme vai nevēlēšanās lietot pārtikā noteiktas krāsas vai formas ēdienu. Tāpat ir bērni, kuri vēlas noteikta zīmola ēdienu (reizēm gan pietiek arī ar iepakojumu ;))
Mēs kopā meklēsim praktiskas stratēģijas, kas palīdzētu izprast šo jutīgumu, iespēju robežās mazināt vai adaptēties. Šī būs ļoti praktiska darbnīca, un iespēju robežās aicināsim jūs arī tikties klātienē, lai spēlētos ar ēdienu. :) Jā, tieši tā :)
Tāpat šī darbnīca noteikti ļaus jums nejusties vientuļiem šajā sarežģītajā ceļā.
Grūtības saskarsmē un komunikācijā, valodas attīstības grūtības ir liela izaicinājumu grupa autisma gadījumā. Tas rada lielus šķēršļus un trauksmi un pazemina dzīves kvalitāti, arī rada uzvedības izaicinājumus, jo ne tikai mēs nesaprotam bērnu, bet arī bērns nevar pastāstīt, ko vēlas, kas viņam sāp, uzdot jautājumus un saņemt atbildes.
Ir bērni, kuriem valodas attīstība nav ietekmēta, bet ir bērni kuriem tā ir attīstījusies daļēji un netipiski, vai arī nav vispār.
Vecāki, meklējot iespējas attīstīt bērna valodu un komunikāciju, nereti saskaras ar dažādiem mītiem, kas var kavēt bērna pilnvērtīgu attīstību, un šīs četras nodarbības ir veidotas ar mērķi palīdzēt vecākiem noorientēties šajā jomā
Šīs specializētās atbalsta darbnīcas vadīs klīniskā psiholoģe, uzvedības analītiķe (BCBA) Margarita Vasiļevska.
Piesakoties, aicinām ieplānot apmeklēt četras specializētās atbalsta grupas nodarbības, kas notiks Zoom tiešsaistē:
► Pirmdien, 8.maijā, plkst. 14:00-17:00,
► Pirmdien, 15.maijā, plkst. 14:00-17:00,
► Pirmdien, 22.maijā, plkst. 14:00-17:00,
► Pirmdien, 29.majā, plkst. 14:00-17:00.
Bērns ar autismu mainās katru dienu. Reizēm kādi simptomi samazinās, bet reizēm bērnam un jaunietim parādās jaunas, iepriekš neredzētas iezīmes, kas var satraukt vecākus, pedagogus un citus. Piemēram, bērns ir sācis skraidīt tikai uz pirkstgaliņiem, plivināt rokas, negulēt naktīs, šūpoties, neēst vai gluži otrādāk - ēst pilnīgi visu. Šis saraksts ir ļoti, ļoti garš...
Dažas no šīm iezīmēm mēs droši varam ignorēt, bet citām ir nepieciešama iespējami drīza intervence. Kā saprast, kas ir kas?
Lai izprastu šo jautājumu, aicinām Jūs uz specializēto atbalsta grupu "Autisms. Kā saprast pazīmes?". To vadīs sertificēta psihiatre, bērnu psihiatre Anete Masaļska.
Piesakoties, aicinām ieplānot apmeklēt četras specializētās atbalsta grupas nodarbības, kas notiks Zoom tiešsaistē
Trešdien, 26.aprīlī, 16:00-19:00, – "Autisma izpausmes
"
►
Bērnu psihiatra loma autisma atpazīšanā, diagnosticēšanā un ārstēšanā
►
Pārskats par autisma izpratni un agrīnās atnozīmi
►
Stereotipijas, staigāšana uz pirkstgaliem, eholālija un citas autisma izpausmes. Kam pievērst uzmanību, ko risināt, ar kura speciālista palīdzību?
►
Ko darīt, ja… Jūsu jautājumi un atbildes
Trešdien, 10.maijā, 15:00-18:00, – "Terapijas un intervences autisma gadījumā
"
►
Terapiju un intervences veidi bērniem un jauniešiem ar autismu
►
Biheviorālās pieejas autisma intervencē
►
Individuāls intervences plāns
►
Ko darīt, ja… Jūsu jautājumi un atbildes
Ceturtdien, 18.maijā, 16:00-19:00 – "Sadarbība ar speciālistiem"
► Pediatrs, neirologs, logopēds un ergoterapeits? Kas vēl? Kādas ir speciālistu lomas autisma intervencē?
► Kā gatavoties vizītei pie speciālista? Kā gatavot speciālistu vizītei?
► Multidisciplinārās pieejas nozīme bērnu ar autisma spektru intervencē
► Ko darīt, ja… Jūsu jautājumi un atbildes
Ceturtden, 25.majā, 16:00-19:00 –
"Ja viss ir ļoti sarežģīti…"
► Pārskats par farmakoloģiskajām intervencēm
► Biežākas blakussaslimšanas pie autisma:
►
Epilepsija un autisms
►
UDHS un autisms
►
OKT un autisms
►
Trauksme un autisms
►
Nozīmīgas uzvedības grūtības un autisms
1. Aizpildiet Pieteikuma anketu
Pieteikuma anketa
2. Iesniedziet parakstītu iesniegumu LAA, kam pievienota kopija Lēmumam par invaliditāti bērnam, sūtot uz epastu [email protected] vai pa pastu "Latvijas Autisma apvienībai" Strēlnieku ielā 9-14, Rīgā, LV-1010.
Iesniegums
Nav iespējams izprast bērna uzvedību, neizprotot viņa sensorās vajadzības. Paaugstināts vai pazemināts sensorais jutīgums ir viens no nozīmīgākajiem uzvedības problēmu iemesliem, jo bērni vai nu var mēģināt izvairīties no kādiem sensoriem stimuliem vai gluži otrādāk - tos meklēt. Mums, protams, ir jārespektē bērna sensorās vajadzības, bet ir iespējams arī šo diskomfortu mazināt. It īpaši, ja mēs iesaistām prieku, jautrību, rotaļas.
Šīs darbnīcas ir jautras, radošas, jo mēs mēģināsim ne tikai izprast sensoro uzvedību, bet arī kopīgi meklēt dažādas idejas, rotaļas, aktivitātes, kā palīdzēt bērnam pierast pie kādiem sensoriem stimuliem rotaļīgā un draudzīgā, bērnam drošā veidā. Tas viņam palīdzēs labāk justies gan starp citiem bērniem, gan izglītības iestādē, īstenot savus sapņus, attīstīt talantus un dzīvot kvalitatīvu, pilnvērtīgu dzīvi.
Starp citu, šīs darbnīcas palīdzēs arī vecākiem saprast sevi - kāpēc konkrētās situācijās mēs uzvedamies tieši tā.
Lai izprastu šo jautājumu, aicinājām Jūs uz specializēto atbalsta grupu "Sensorā uzvedība".
To vada pedagoģe, biedrības Latvijas Autisma apvienība vadītāja Līga Bērziņa.
21.aprīlī, 17:00-20:00 – "Sensorā uzvedība. Tauste un kustība"
► Paaugstināts un pazemināts taustes jutīgums. Sensoro stimulu meklēšana un izvairīšanās no tiem.
► Kā izvairīšanās no noteiktām aktivitātēm, pieskārieniem ietekmē bērna uzvedību ģimenē, izglītības iestādē un sabiedrībā?
► Izaicinājumi ar apģērbu gan ikdienā, gan ģērbjoties iešanai ārā un atpakaļ telpās utt.
► Pazemināts sensorais jutīgums, kaušanās, košana, uzgrūšanās priekšmetiem utt.
► Ikdienas darbiņi izglītības iestādē un izmainīts sensorais jutīgums
► Jautras un rotaļīgas aktivitātes, kas palīdzēs piedzīvot jaunas sajūtas
► Bērns nejūt sāpes, ir daudzi savainojumi. Kā palīdzēt pielāgot vidi? Kā vērot bērnu? pasargāt bērnu?
► Šūpošanās, lekšana, lēkāšana, baiļu sajūta. Kā mācīt apstāties?
► Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai. Jūsu jautājumi, piemēri, idejas
28.aprīlī, 17:00-20:00 – "Sensorā uzvedība. Dzirde"
► Paaugstināts un pazemināts taustes jutīgums. Sensoro stimulu meklēšana un izvairīšanās no tiem
► Kā pazemināts vai paaugstināts dzirdes jutīgums ietekmē uzvedību kopumā?
► Kā, pielāgojot vidi pat nelielās niansēs, var mazināt uzvedības izaicinājumus.
► Bērns prasa, lai visi apklust, bet pats taisa lielu troksni?
► Izvairīšanās no trokšņiem, ausu spiešana ciet, kliegšana utt. Kā saprast? Kā palīdzēt?
► Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai. Jūsu jautājumi, piemēri, idejas
5.maijā, 17:00-20:00 – "Sensorā uzvedība. Redze"
► Kā pazemināts vai paaugstināts redzes jutīgums ietekmē uzvedību kopumā?
► Kā, pielāgojot vidi pat nelielās niansēs, var mazināt uzvedības izaicinājumus.
► Sadarbība ar izglītības iestādēm un citām vidēm, skaidrojot sensorās bērna sensoro uzvedību
► Vizuālās vajadzības. Perfekcionisms, vajadzība kārtot priekšmetus un kā rotaļīgā veidā palīdzēt pārvarēt šo sajūtu brīžos, kad tas paliek mokoši?
► Sadarbība ar izglītības iestādēm un citām vidēm, skaidrojot sensorās vajadzības, bērna sensoro uzvedību
► Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai. Jūsu jautājumi, piemēri, idejas.
12.majā, 17:00-20:00 – " Sensorā uzvedība. Garša un smarža. Sensorā pārslodze "
► Atkarība no konkrētiem ēdieniem vai atkarība no tekstūrām?
► Ēdiens un noteiktas krāsas vai formas.
► Kā veidot elastīgāku pieeju ēdienkartei?
► Kāpēc bērnudārzā bērns ēd visu, bet mājās - neko? Un otrādāk?
► Kā veidot sadarbību ar izglītības iestādi attiecībā uz ēšanas izvēlēm?
► Bērns neiet uz tualeti, jo tur smird neēdamu priekšmetu ēšana
► Ko darīt, ja visa kā ir par daudz? Ko noteikti nedarīt?
► Jautras, rotaļīgas aktivitātes desensitizācijai.
► Jūsu jautājumi, piemēri, idejas
Atbalsta grupu vadīs Iluta Vilnīte, Mag.psych., profesionālais maģistra grāds skolvadībā, praktizējošs psihologs.
16.marts - Individuālā atbalsta veidi.
► Tiesības uz tā saņemšanu. Process soli pa solim.
► Kas notiek pedagoģiski medicīniskajā komisijā?
► Kas ir speciālās izglītības kodi?
► Atbalsta personas skolā un sadarbības formulas ar tām.
23.marts - Individuālais izglītības plāns. Individuālais uzvedības plāns.
► Plānu veidi. Kā tie top? Kas var palīdzēt tos veidot.
► Atgādnes un citi atbalsta instrumenti šķēršļu mazināšanai. Kā tas tiek organizēts?
30.marts - Vides pielāgošanas iespējas un idejas bērniem ar autismu.
► Mācības kopā ar klasi, mazās grupās un individuāli.
► Vides pielāgošanas iespējas un idejas bērniem ar autismu. Kā organizēt? Kā tas tiek organizēts?
6.aprīlis - Asistentu veidi un iespējas saņemt to pakalpojumus.
► Vienaudžu atbalsts.
► Kā vecāki var palīdzēt sniegt individuālo atbalstu?
► Kā nodrošināt plānu nepārtrauktību ārpus izglītības iestādes, tostarp ģimenē?
►
Jūsu jautājumi un atbildes.
Mīļie vecāki,
šī gada vidū veicām aptauju par Jums nepieciešamajām atbalsta grupām, un stomatoloģija bija viena no aktuālākajām tēmām.
Plāns:
2022. gada 15. decembris – Kas notiek mutē? Kā pārliecināties par zobiņu veselību, ja bērns nerāda tos ne speciālistiem, ne vecākiem?
2022. gada 22. decembris – Zobu formula. Kā tīrīt zobiņus, ja bērnam nepatīk ne garša, ne smarža, ne pieskārieni? Taktikas, tehnoloģijas, pieejas,
motivatori, vides.
2022. gada 29. decembris – Ēšanas ieradumi. Kā palīdzēt saglabāt zobu veselību, ja bērnam ir neveselīgi ēšanas ieradumi? Saldumi, caurumi un un citas aktualitātes tieši pirms Ziemassvētkiem.
2023. gada 5. janvāris – Apņemšanās un plānu veidošana. Kā veidot plānus un nepadoties arī tad, ja viss izskatās ļoti, ļoti sarežģīti? Kā veidot saskarsmi un ārstēšanas soļus kopā ar speciālistiem? Bērna, jūsu, speciālistu robežas un iespējas.