Rokasgrāmata “Ardievas šķēršļiem” ir paredzēta pieaugušajiem, kas darbojas ar 0–18 gadu veciem bērniem un jauniešiem, kuriem ir neiropsihiatriskā spektra traucējumi. Ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem šai grāmatā apzīmēti AST, UDHS un TS. Rokasgrāmata ir paredzēta arī to bērnu un jauniešu atbalstam, kuriem ir “tikai” iepriekšminēto diagnožu iezīmes. Šeit lietoti tādi apzīmējumi kā “bērni un jaunieši ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem”, “bērni un jaunieši ar neiropsihiatrisku diagnozi”. Šai grāmatā apkopota gan pētījumos, gan praksē gūta informācija, tā ir pašu bērnu un jauniešu ar neiropsihiatriskām diagnozēm, kā arī viņu vecāku pieredze. Šī rokasgrāmata sniedz praktiski lietojamus padomus gudrai attieksmei, tā neietver terapeitisku informāciju vai uzziņas par medikamentiem. Teksts rakstīts labi saprotamā valodā, tādējādi tas ir viegli uztverams ikvienam.
Šī rokasgrāmata tapusi 2017.–2019. gadā – projekta “Netraucēta bērnība bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem” ietvaros. Tajā apkopoti paņēmieni un rīki, kas ļauj palīdzēt bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatriskiem traucējumiem, mazinot šķēršļus un nodrošinot viņu sociālo iesaistīšanos. Projektā piedalījušies gan paši bērni un jaunieši ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem, gan viņu vecāki, kas nesavtīgi rakstījuši un stāstījuši par savu pieredzi, arī raksturojuši dažādas situācijas. Vadoties pēc atgriezeniskās saites, ko sniedza šīs rokasgrāmatas uzmetumu lasījušie vecāki, atteicāmies no sarežģītiem jēdzieniem par labu vienkāršam un labi uztveramam izklāstam.
Neraugoties uz savu pieredzi un labo gribu, šo bērnu vecāki nereti saskaras ar situācijām, kurās jūtas bezpalīdzīgi. Mēs piedāvājam dažādus iedarbīgus paņēmienus šādām problemātiskām reizēm.
Šī rokasgrāmata ir paredzēta ne vien bērnu vecākiem, bet arī pedagogiem. Arī viņi, strādājot ar bērniem, kuriem ir neiropsihiatriski traucējumi, bieži vien saskaras ar izaicinājumiem, jo trūkst pienācīgas informācijas par šo bērnu neirobioloģiskajām īpatnībām un to, kā ar tām apieties. Ceram, ka šī rokasgrāmata būs īpaši noderīga pirmsskolas izglītībā, skolās un bērnu aizsardzībā, t.i., tajā vidē, no kuras nākušas ierosmes par nepieciešamajiem informatīvajiem un praktiskajiem padomiem un kura kalpojusi par pilotvidi šīs rokasgrāmatas tapšanas procesā.
Rokasgrāmatas izstrāde noritēja četros posmos:
- 2017. gada pavasarī projekta ietvaros bērnu un jauniešu, kuriem ir neiropsihiatriskā spektra traucējumi, vecāki un audzinātāji tika aptaujāti par galvenajām problēmām un šķēršļiem šo bērnu un jauniešu ikdienā.
- Vadoties pēc aptaujas rezultātiem, kā arī pēc citas apkopotās informācijas, kopā ar tā sauktajiem pieredzes ekspertiem – vecāku grupu, kuri audzina bērnus ar neiropsihiatriskā spektra diagnozēm, – tika izstrādāts rokasgrāmatas saturs. Grupas uzdevums bija noteikt tās īpašās vajadzības, kas šiem bērniem un jauniešiem pastāv attiecībā uz dažādām vidēm, vadību un izglītību.
- Rokasgrāmata tika sarakstīta sadarbībā ar projekta partneriem, vecāku grupu, kā arī ar bērnu neiropsihiatrijas un pedagoģijas profesionāļiem. Projekta sadarbības partneri un līdzdalīgie profesionāļi ienesa grāmatas sadaļās savas jomas skatpunktu. Projekta tapšanas gaitā iepazināmies ar ikdienā dažādās vidēs pielietotajiem paņēmieniem. Tāpat informācija tika vākta arī šīs nozares literatūrā.
- Kad 2019. gada sākumā bija tapis rokasgrāmatas uzmetums, savus komentārus par to izteica sadarbības partneri, profesionāļi un vecāki. Rokasgrāmata tika lasīta bērnudārzos, skolās un bērnu aizsardzības iestādēs.
Šī projekta ietvaros tika izveidota arī “Šķēršļu zonde” – lietotne bērnu un jauniešu ar neiropsihiatriskiem traucējumiem psiholoģiskās labklājības līmeņa celšanai. Ar šī rīka palīdzību vecāki un pedagogi var konstatēt, kāds papildu atbalsts bērnam vai jaunietim nepieciešams, un pēc tam vajadzīgos padomus var rast šajā rokasgrāmatā. Projekta ietvaros esam izveidojuši arī atbalsta videomateriālu un ģimenes kalendāru, kas palīdzēs stiprināt pozitīvu sadarbību.
Projekta īstenošanas gaitā, it īpaši 2018.–2019. gadā, tā veidotāji daudzkārt viesojās bērnudārzos, skolās un bērnu aizsardzības iestādēs. Projekta līdzdalībnieki un prakses treneri sniedza informāciju par to, kāds apkārtējās vides atbalsts mērķa grupas bērniem un jauniešiem nepieciešams un kādi šķēršļi būtu novēršami, lai šo bērnu un jauniešu iesaistīšanās ritētu gludi.
Vislielākā pateicība pienākas Turku pilsētas vecāku grupai, kas aktīvi līdzdarbojusies šīs grāmatas tapšanā no sākuma līdz pat beigām. Šī grupa ietilpst Turku Autisma un UDHS apvienībā “Aisti”. 2017. gada rudenī kopā ar vecākiem pabijām izbraucienā ar pirtī iešanu un peldēšanos Helsinku Hernesāri salā, kur mūs lutināja agrīna rudens saulīte un svaiga, tomēr mīlīga jūras brīze. Arī vecāki, kas piedalījušies šajā projektā, mūsu rokasgrāmatai bijuši reizē gan kā saule, gan kā vējš. No vienas puses, būdami bērnu ar neiropsihiatriskām diagnozēm aprūpētāji, viņi šai rokasgrāmatā ienesuši silti gādīgas noskaņas, no otras puses, gluži kā vējš vētījuši grāmatas saturu, attīrot graudus no pelavām.
Projekta vadību uzņēmies Somijas Autisma fonds. Partneri, kas kopīgi strādājuši pie šī projekta un veidojuši šīs rokasgrāmatas sadaļas, ir UDHS apvienība, “Aisti”, Helsinku pilsētas bērnu audzināšanas un pedagoģijas birojs, Bērnu aizsardzības dienests “Kyröskartano”, Somijas “Glābiet bērnus”, Somijas Garīgās veselības apvienība “MIELI”, Somijas Tureta un obsesīvi kompulsīvo traucējumu apvienība, Somijas Vecāku biedrība, kā arī Somijas Iedzīvotāju apvienības Zēnu tālrunis.
Beidzot rokasgrāmata ir izdota un pieejama lasītājiem. Mēs ceram, ka informācija par šo izdevumu izskanēs plaši un daudzi tajā atradīs noderīgas uzziņas.
Lai mums visiem kopā izdodas tiekties uz zvaigznēm!