Ardievas šķēršļiem!
Palīgs bērnu ar autiskā spektra traucējumiem,
UDHS vai Tureta sindromu audzinātājiem
Projekts
”Netraucēta bērnība bērniem un jauniešiem ar
neiropsihiatriskā spektra traucējumiem”
2017–2019 / Somijas Autisma fonds
Saturs
1. Pieņemoša attieksme: iesaistīšanās, laba oma un prasmju pielietojums
Kad vien iespējams, jāpieņem bērnu un jauniešu ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem citādā uzvedība
01- Pieņemoša attieksme ir neredzamu šķēršļu atpazīšana un pamanīšana 011
- Iekļaušanas princips agrīnajā izglītībā un skolā rada konsekventu attieksmi 012
- Pieņemošas vides nozīme bērnu un jauniešu ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem dzīvē 013
- Pieaugušo attieksmes pārbaude
014
- Pieaugušo nostādne veicina bērnu iesaistīšanos 015
- Vairāk panākumu bērna un jaunieša ikdienā 017
- Uzslavē un atalgo arī par centību. Pozitīvas pieredzes nozīme 018
-
Pozitīva pašvērtējuma veicināšana, izmantojot bērna un jaunieša dotības 019
-
Jāvairo iecietība pret sevi 0010
- Atbalsts sabiedriskajai dzīve 0011
2. Atbalsts savas darbības vadībai, stresa regulējumam un maņu atšķirību ievērošanai
- Pašregulācija palīdz sasniegt mērķus 021
- Savas darbības vadības posmi 022
- Savas darbības vadības atbalsta līdzekļi 023
- Gaidīšanas mākas trenēšana 024
- Stresa izraisītāji 026
- Bērniem ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem ikdiena var būt kā pastāvīga piepūle 027
- Stresa signāli 028
- Stresa pārvaldīšanas paņēmieni 029
Uzmanības pievēršana maņu īpatnībām 0020
- Maņas un pieejamība 0021
3. Pamatprasmju apguve. Pozitīvas saskarsmes un emocionālo prasmju prakse
Pamatprasmju apguve bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatriskajiem traucējumiem 03
- Atbalsts prasmju apguvē
- Ēdienreizes
- Speciālista padomi saistībā ar ēšanas traucējumiem bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatrisku diagnozi
- Miegs un atpūta
- Mazgāšanās
- Tualetes apmeklēšana
- Apģērbšanās
- Pārvietošanās un pāreja pie citas nodarbes
- Rotaļāšanās prasmju apguve
- Ikdienas palīgrīki
- Speciālās pedagoģijas metodes pamatprasmju un rotaļāšanās prasmju apguvē pirmsskolā
Pozitīvas savstarpējās attiecības un komunikācijas uzlabošana
- Komunikācijas uzlabošana
- Problemātisku audzināšanas situāciju profilakse un rīcības modelis šādos gadījumos
- Ģimenes skola POP
- Emocionālo prasmju vingrināšana
- Atbalsts emocionālās impulsivitātes un neelastīgas uzvedības situācijās
4. Mācīšanās prasmes un iemaņas saprasties ar līdzcilvēkiem, kā arī padomi sporta un citām interešu izglītības nodarbībām
Skolas sniegtais atbalsts skolēnam
- Pozitīvās pedagoģijas atbalsts īpašajiem bērniem
- Biežākie šķēršļi mācību situācijā
- Padomi mācību situācijām
- Risinājumi skolēnu ar neiropsihiatrisku diagnozi problēmām
- Pedagoģiskais atbalsts Helsinku pilsētas pamatizglītības iestādēs
- Atbalsts jauniešiem otrā līmeņa izglītībā
- Koordinēšana un atbalsts arodskolu sagatavošanas programmās
- Mācību aprūpes sniegtais atbalsts skolēniem un arodskolu audzēkņiem ar neiropsihiatriskiem traucējumiem
- Bērnu un jauniešu ar neiropsihiatriskajiem traucējumiem vajadzību ievērošana interešu izglītībā
- Atbalsts sporta nodarbībās bērniem ar neiropsihiatriskiem traucējumiem
- Bērna un jaunieša ar neiropsihiatriskām īpatnībām saskarsmes prasmju rīki
- Iespējamie šķēršļi saskarsmes situācijās un sociālo iemaņu vingrināšanā
- Risinājumi problēmām sabiedriskās situācijās un padomi saskarsmei
5. Prasmes neatkarīgai dzīvei
Atbalsta tīkls pārmaiņu posmos
- Paņēmieni neatkarīgai dzīvei
- Atbalsts garīgajai veselībai dažādās vidēs
- Atbalsts jauniešu garīgajai veselībai jauniešu mājas ikdienā
- Ikvienam ir tiesības kļūt par savas dzīves supervaroni!
- Agresivitāte ir resurss
6. Atbalsts bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatriskā spektra traucējumiem un viņu ģimenēm
- “Šķēršļu zonde” – lietotne, kas atpazīst šķēršļus bērnu ar neiropsihiatriskiem traucējumiem
- Apvērstās psiholoģiskās izglītošanas modelis: pieredzes eksperti pedagogu lomā
- Ieradumu maiņa un citi paņēmieni ģimenēm, kas saskaras ar neiropsihiatriskajām diagnozēm
- Līdzcilvēku atbalsta spēks. Prieks sniegt un saņemt atbalstu
- Sociālās apdrošināšanas aģentūras “Kela” adaptācijas treniņi un multiprofesionāli individuālie rehabilitācijas kursi klientiem ar neiropsihiatrisku diagnozi
- Dzīvnieki – palīdzībai un atbalstam
- Garīgās labklājības prasmes ikdienas grūtību pārvarēšanai
- Pieredzes ekspertu piesaistīšana šobrīd un nākotnē
- Drukātie avoti
- Interneta resursi un citi avoti
© Somijas Autisma fonds
Teksts un profesionālo sadaļu redakcija: Jonna Oksanena un Rēta Sollasvāra
Attēli: Veino Heinonens
Fotogrāfijas: Marku Pajunens
Vāks, makets un dizains: Leena Seppänen Lenape design
Izdevējs:
projekts “Netraucēta bērnība bērniem un jauniešiem ar neiropsihiatriskā spektra traucēju-miem” (2017–2019), Somijas Autisma fonds
Latviešu izdevuma redakcija:
Tulkotāji - Aija Biezaite, Arnis Pooks
Zinātniskais redaktors - Zane Kronberga