Kā sarunāties ar cilvēku, kuram ir autisms?
Runājiet lēni un skaidri, izteiksmīgās intonācijās.
Cilvēkam ar autismu var būt vajadzīgs vairāk laika, lai atbildētu. Svarīgi ir atcerēties, ka šis klusuma brīdis nenozīmē, ka cilvēks jūs nedzirdēja vai ignorē.
Ir iespējams, ka rodas pārpratumi. Šādos gadījumos jābūt pacietīgam un jāpaskaidro viss vēlreiz. Esiet gatavs arī atbildēt uz jautājumiem.
Sarunājoties jāņem vērā, ka jāizmanto tieša valoda bez pārnestām nozīmēm. Jārunā konkrēti un literāri pareizos terminos, jāizvairās no žargona, sarkasma un apslēptu mājienu izmantošanas. Šāda saziņa klientam var būt nesaprotama.
Viņa valodas sapratne, iespējams, ir burtiska. Piemēram, ja jūs sakāt “līst kā ar spaiņiem”, cilvēks var meklēt spaiņus, kas krīt no debesīm, un par to var būt satraucies. Arī teicienu izraudāt acis” var uztvert kā baismīgu sejas īpatnību. Tomēr te jāatgādina, ka cilvēki ar autismu ir dažādi un šāda veida grūtības var būt gan ļoti izteiktas, gan arī tādu var tikpat kā nebūt.
Izvairieties dot norādījumus “caur puķēm” (piemēram, nav vērts bērnam ar autismu teikt: „Tev jau kartupeļus var ausīs stādīt” – bērns mājienu nesapratīs, taču var ļoti uztraukties par jūsu ļaunprātīgo nolūku un turpmāk nelaist jūs sev tuvumā).
Uzrunājot bērnu ar autismu, vispirms nosauciet viņa vārdu.
Norādēm, ko sakāt bērniem, vienmēr jābūt tiešām, skaidrām un konkrētām. Pretējā gadījumā viņi tās nesapratīs. Piemēram, norādi “Uzvedies klasē labi!” bērns nesapratīs, taču norāde “Kamēr esmu ārpus klases, paliec savā vietā!” uzreiz būs skaidra.
Dažiem cilvēkiem ar autismu veidojas eholālija – “atbalss runa”. Piemēram, ja tiek jautāts, vai viņš vēlas dzert, cilvēks var atkārtot: “Vai tu vēlies dzert?” Cilvēks var arī izmantot šo frāzi, lai paprasītu padzerties.
Ir svarīgi nesniegt jaunu informāciju brīdī, kad cilvēks ar autismu vēl apstrādā iepriekš iegūto informāciju.
Lai informāciju uztvert būtu vieglāk un tā labāk paliktu atmiņā, var noderēt vizuāli palīglīdzekļi: attēli, grafiki, kalendāri, vizuāli plāni, shēmas, domu kartes u.c. Turiet pa rokai bloknotu un pildspalvu, atzīmējiet svarīgāko.
Īpaši darbā ar bērniem ieteicams izmantot vizuālus palīglīdzekļus, piemēram, komunikācijas tāfeli vai komunikācijas grāmatu. Šajā tāfelē ir attēli, kuros lietas, cilvēki un darbības attēlotas simbolu, fotogrāfiju, zīmējumu un rakstisku vārdu veidā. Bērns var norādīt uz attēlu, kurā ir attēlots tas, ko viņš grib darīt. Protams, tāfele tiek novietota bērnam sasniedzamā augstumā, lai viņš visu tajā varētu parādīt.
Ja jūs plānojat regulāri strādāt ar cilvēkiem ar autismu, noteikti iepazīstieties ar vizuālās komunikācijas pamatprincipiem.
Ir pieejamas arī daudzas alternatīvās komunikācijas lietotnes, ko izmantot planšetdatorā vai viedtālrunī.