Pāriet uz galveno saturu
  • LAT
  • ENG
  • RUS
  • Sākums
  • Aktualitātes
  • Par autismu
    • Saites
  • Materiāli
    • Saprast autismu
    • Slimnīcas apmeklējums
    • Konferences
    • Piktogrammas pozitīvai uzvedībai
    • Divkārt īpašie bērni
    • Mācību asistenti
    • Sociālie stāsti
    • Pašaprūpe
    • Darba tirgus
    • Vizuālais atbalsts
    • Pieaugšana
    • Mans neparastais brālis
    • Savādais es
    • Video
      • Par autismu
      • Konferences
      • Mūsu darbnīcas
      • Prātam un dvēselei
    • Bērna profila lapa
  • Atbalstīt ceļā
    • Prezentācijas
  • Projekti
    • Autismam draudzīgs
      • Autismam draudzīgs blogs
    • Gadījumu vadītājs
      • Blogs un jaunumi
    • Talantu stāsti
    • Compass
      • Compass blogs un jaunumi
    • A.C.T.
    • Perspective
      • Perspective blogs
      • Sarunas
    • youthAUTwork
    • RURAAC
      • RURAAC blogs
    • HOST
      • HOST blogs
      • HOST galda spēle
      • HOST apmācību kurss
    • Thinking Hands
    • Independence Way
  • Par mums
    • Kontakti
    • Statūti
    • LAA gada pārskati
    • Privātuma politika
    • LAA dokumenti
    • Iekļaujošas vides vadības grupa
    • LAA vakances
  • E-veikals

Gaidīt, bet nedrīkst apstāties: kā sagatavot ģimeni palīdzības saņemšanai

28. septembris, 2025 pl. 11:00, Nav komentāru
Latvijā joprojām daudzas ģimenes, kurās aug bērni ar aizdomām par autismu, nonāk situācijā, kur palīdzība jāgaida mēnešiem. Kamēr rindas uz diagnostiku un terapiju turpinās, bērns aug, un problēmas negaida. Šis laiks bieži kļūst par vienu no grūtākajiem posmiem - tas, kas sākas kā cerība, bieži pārtop neziņā un izsīkumā. Tomēr arvien skaidrāk kļūst redzams, ka arī šajā posmā var notikt svarīgas pārmaiņas. Palīdzība var
sākties jau šodien - ja ģimenei blakus ir cilvēks, kas palīdz saprast, ko var darīt gaidīšanas laikā. Tieši šajā brīdī nozīmīga kļūst gadījumu vadītāja loma. 

Kad gaidīšana kļūst par pārbaudījumu

Gaidīšanas laiks uz diagnostiku vai pirmo vizīti pie speciālista var sasniegt pat gadu. Šajā laikā bērna uzvedība var kļūt sarežģītāka, un vecāki - arvien izsīkušāki. Daudzas ģimenes atzīst, ka nezina, kur vērsties, jo bez diagnozes bieži vien iestādes nespēj piedāvāt konkrētus pakalpojumus. Skola vai
bērnudārzs gaida rekomendācijas, ārsti - dokumentus, bet vecākiem šķiet, ka viņi ir “starp visiem” un
vienlaikus - pilnīgi vieni.
Šis posms rada ne tikai emocionālu spriedzi, bet arī riskus bērna attīstībai. Eksperti uzsver - agrīna rīcība ir viens no efektīvākajiem veidiem, kā mazināt grūtības vēlāk. Tieši tāpēc gaidīšanas laiks ir jāuztver kā aktīvs periods, nevis tukšs posms. 

Kā gadījumu vadītājs palīdz gaidīšanas laikā

Gadījumu vadītājs ir tas cilvēks, kas palīdz ģimenei pārkāpt no “gaidīšanas” uz “rīcības” režīmu. Sadarbība sākas ar sarunu, kurā tiek noskaidrots, kas ģimenei šobrīd ir visgrūtākais un kādi soļi ir iespējami jau tagad.
Kopā ar vecākiem gadījumu vadītājs izstrādā rīcības plānu gaidīšanas posmam - soli pa solim, lai sagatavotos palīdzības saņemšanai un izmantotu to efektīvi. Šajā plānā tiek apzinātas gan praktiskas, gan emocionālas vajadzības.
Gadījumu vadītājs palīdz:
  1. Saprast, kādi pašvaldības vai NVO resursi ir pieejami arī bez diagnozes;
  2. atrast atbalsta grupas un izglītojošus resursus vecākiem;
  3. ieteikt bērnudārzus un skolas, kas strādā ar iekļaujošām metodēm;
  4. sagatavot nepieciešamos dokumentus un iesniegumus, lai palīdzība būtu pieejama uzreiz pēc diagnozes;
  5. iemācīties sadarboties ar iestādēm, skaidri formulējot vajadzības.
“Gaidīšana nav tukšs laiks, ja ģimene zina, ko šajā laikā darīt,” uzsvēra viens no gadījumu vadītājiem. “Mūsu mērķis ir dot vecākiem pārliecību, ka arī šajā posmā var palīdzēt bērnam augt un mācīties.”

Ko šajā laikā iemācās ģimenes

Šis periods bieži kļūst par sagatavošanās posmu ne tikai bērnam, bet arī vecākiem. Gadījumu vadītāja atbalsts palīdz stiprināt vairākas būtiskas prasmes:
  1. Pašpārliecinātība. Vecāki iemācās skaidri un droši aizstāvēt bērna vajadzības.
  2. Plānošana. Ģimene apgūst, kā kārtot dokumentus, organizēt pieteikumus, pārraudzīt rindas.
  3. Emocionālā noturība. Kopā ar vadītāju tiek meklēti veidi, kā mazināt stresu un pārgurumu.
  4. Izglītība. Vecāki apgūst zināšanas par iekļaujošu izglītību un bērna vajadzībām.
  5. Sadarbība. Tiek stiprinātas iemaņas sarunai ar pedagogiem, speciālistiem un dienestiem.
Kā norāda viens no sociālajiem darbiniekiem: “Ja agrāk vecāki vienkārši gaidīja rindā, tad tagad viņi gaidīšanas laikā kļūst par aktīviem dalībniekiem - viņi zina, ko jautāt, ko sagatavot un kam sekot līdzi.”

Reāli piemēri no prakses

Gadījums 1. Piecgadīga bērna vecāki gaidīja diagnozi desmit mēnešus. Ar gadījumu vadītāja palīdzību viņi atrada iekļaujošu bērnudārzu un sāka izmantot sociālo prasmju treniņus. Kad bērns saņēma diagnozi, ģimene jau bija uzsākusi vairākus atbalsta pasākumus un bērnam bija vieglāk pielāgoties turpmākajām terapijām.
Gadījums 2. Skolas vecuma bērna mamma, gaidot konsultāciju pie speciālista, kopā ar gadījumu vadītāju sagatavoja visus nepieciešamos dokumentus un iemācījās izveidot sadarbības plānu ar skolu. Pateicoties tam, uzreiz pēc diagnozes tika nodrošināta atbalsta persona un pielāgota mācību vide.
Gadījums 3. Ģimene, kas dzīvo reģionā, gaidīšanas laikā apguva, kā pieprasīt pašvaldības atbalstu bērna aprūpei un psihologa konsultācijas. Tā vietā, lai vienkārši gaidītu, viņi jau šajā laikā saņēma palīdzību un mazināja spriedzi ģimenē.
Šie piemēri parāda - arī bez oficiāla diagnozes dokumenta ģimenes var darīt ļoti daudz, lai stiprinātu bērna attīstību un sagatavotu ceļu uz turpmāko palīdzību.

Kāpēc tas ir svarīgi visai sistēmai

Kad ģimene gaidīšanas laikā paliek viena, krīze ir tikai laika jautājums. Bet ja šis posms tiek aizpildīts ar saturīgu rīcību un skaidru plānu, palīdzība kļūst efektīvāka, terapijas rezultāti - labāki, un vecāku izdegšana - retāka.
Sagatavota ģimene nozīmē arī mazāku slodzi sistēmai: mazāk neatliekamu risinājumu, mazāk atkārtotu pieteikumu un lielāku uzticēšanos iestādēm.

Kā uzsvēra arī viens no Gadījumu vadītāju diskusijas dalībniekiem: “Ja vecāki zina, ko darīt, palīdzība sākas pirms diagnozes. ”

Tāpēc šāda pieeja ir izdevīga visiem - ģimenēm, speciālistiem un valstij. Gaidīšana kļūst nevis par kavēkli, bet par sagatavošanās posmu, kas palīdz izmantot resursus gudri un laikā.

Aicinājums uz rīcību

Gadījumu vadītāja pakalpojums pierāda - palīdzība sākas nevis ar diagnozi, bet ar cilvēku. Tieši šis posms, kad ģimene vēl tikai meklē atbildes, ir brīdis, kad visvairāk vajag atbalstu. Mēs nevaram mainīt rindas vienā dienā, bet mēs varam mainīt to, kā ģimenes šo laiku pavada. Ar skaidru plānu, ar zināšanām un ar cilvēku, kurš iet līdzās.
Jo palīdzība sākas tur, kur kāds pasaka: “Tu neesi viens. Mēs varam sākt jau šodien.”

Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Noslēdzies projekta II posms: gadījumu vadītājs – blakus ģimenei soli pa solim
    30. sept. 2025
  • Divas puses vienai palīdzībai: sociālais darbinieks un gadījumu vadītājs
    29. sept. 2025
  • Gaidīt, bet nedrīkst apstāties: kā sagatavot ģimeni palīdzības saņemšanai
    28. sept. 2025
  • Neviens bērns un vecāks nedrīkst palikt viens: atskats uz diskusiju par gadījumu vadītāja pakalpojumu
    24. sept. 2025
  • Bērns maina izglītības iestādi - kas notiek ar atbalstu?
    22. sept. 2025
  • Gadījumu vadītāji - pasaules pieredze
    21. sept. 2025
  • No prognozēm līdz realitātei: kā darbojas gadījumu vadītājs
    19. sept. 2025

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

Copyright © 2024. Latvijas Autisma apvienība.
Designed by OUTLOUD.