Pāriet uz galveno saturu
  • LAT
  • ENG
  • RUS
  • Sākums
  • Aktualitātes
  • Par autismu
    • Saites
  • Materiāli
    • Saprast autismu
    • Slimnīcas apmeklējums
    • Konferences
    • Piktogrammas pozitīvai uzvedībai
    • Divkārt īpašie bērni
    • Mācību asistenti
    • Sociālie stāsti
    • Pašaprūpe
    • Darba tirgus
    • Vizuālais atbalsts
    • Pieaugšana
    • Mans neparastais brālis
    • Savādais es
    • Video
      • Par autismu
      • Konferences
      • Mūsu darbnīcas
      • Prātam un dvēselei
    • Bērna profila lapa
  • Atbalstīt ceļā
    • Prezentācijas
  • Projekti
    • Autismam draudzīgs
      • Autismam draudzīgs blogs
    • Compass
      • Compass blogs un jaunumi
    • Gadījumu vadītājs
      • Blogs un jaunumi
    • Talantu stāsti
    • Perspective
      • Perspective blogs
      • Sarunas
    • RURAAC
      • RURAAC blogs
    • HOST
      • HOST blogs
      • HOST galda spēle
      • HOST apmācību kurss
    • Thinking Hands
    • Independence Way
  • Par mums
    • Kontakti
    • Statūti
    • LAA gada pārskati
    • Privātuma politika
    • LAA dokumenti
    • Iekļaujošas vides vadības grupa
    • LAA vakances
  • E-veikals

Kā rīkoties, ja rodas problēmas dienas aprūpes centrā?

26. jūnijs, 2025 pl. 16:32, Nav komentāru
ChatGPT_Image_Jun_26__2025__04_12_20_PM-1.jpg
Šīs sērijas pirmajā rakstā soli pa solim apskatījām procedūru, kā notiek dienas aprūpes centra (turpmāk – DAC) izvēle, dokumentu sagatavošana un iestāšanās rindā Rīgas Sociālajā dienestā uz pakalpojuma saņemšanu. Šajā rakstā izklāstu, kā rīkoties, ja rodas sarežģījumi, jau saņemot DAC pakalpojumu.



Kad pieteikšanās un gaidīšanas periods ir aiz muguras un klients uzsācis DAC apmeklēšanu, nevar izslēgt iespēju, ka var rasties dažādas problēmsituācijas. Tas var notikt, neskatoties uz iepriekš veikto psihiatra un sociālā dienesta izvērtējumu, kā arī DAC informatīvo atzinumu. Problēmas var būt, piemēram: nesaskaņas starp klientiem, grūtības saprasties ar personālu, atšķirīgas vajadzības starp klientiem, pārlieku augsts trokšņu līmenis u.c.
Šādos gadījumos nevajadzētu cerēt, ka problēmas atrisināsies pašas no sevis. Ja pamanāmas satraucošas pazīmes, būtu svarīgi nekavējoties rīkoties – gan no ģimenes vai likumiskā pārstāvja, gan no pakalpojuma sniedzēja puses. Pirmais un būtiskākais solis ir saruna. Jebkurš konflikts vai nesaskaņas jācenšas risināt, pirms situācija eskalējas un kļūst par šķērsli klienta turpmākai dalībai DAC.

Kā būtu pareizi rīkoties gan ģimenēm vai likumiskajiem pārstāvjiem situācijās, gan DAC atbildīgajām personām, kad pie apvāršņa sāk samilzt tumši mākoņi?

Pēc sarunas ar DAC atbildīgajām personām var tikt izstrādāts rīcības plāns. Ja pēc pārrunām secināts, ka problēmu nevar atrisināt (piemēram, pastāv ilgstošs konflikts starp klientiem), ieteicams mainīt DAC. Šādā gadījumā klients vai viņa likumiskais pārstāvis raksta iesniegumu vēlamā DAC vadītājam, lūdzot iespēju pāriet uz citu centru. DAC vadītāji savstarpēji sazinās, un, tiklīdz izvēlētajā DAC atbrīvojas vieta, tiek slēgts jauns līgums un klients gaida uzaicinājumu.
Ja jaunais DAC uzskata, ka nepieciešams atkārtoti izvērtēt klienta piemērotību, izvērtēšana tiek veikta centra ietvaros un nav saistīta ar Rīgas Sociālā dienesta (RSD) iepriekš pieņemto lēmumu. Tā notiek arī tad, ja DAC jāmaina citu objektīvu iemeslu dēļ – piemēram, dzīvesvietas maiņas dēļ. Šajā gadījumā nav nepieciešama atkārtota psihiatra izvērtēšana vai jauna stāšanās rindā – šiem klientiem tiek piešķirta prioritāte.

Citas situācijas, kas var novest pie DAC maiņas vai pakalpojuma izbeigšanas

Viens no instrumentiem, kas tiek pielietots, lai monitorētu klientu labbūtību DAC, ir RSD vienreiz gadā veiktā katra klienta individuālā izvērtēšana. Tiek analizēts, vai pakalpojums joprojām atbilst klienta vajadzībām un kā notiek sociālās rehabilitācijas plāna izpilde. Ja izvērtēšanas laikā tiek konstatēts, ka pakalpojums ir klientam atbilstošs, tas tiek turpināts. Ja izvērtēšanas rezultāti liecina, ka DAC vairs nav piemērots (piemēram, klients ir gatavs doties uz specializētām darbnīcām vai darba tirgu, vai ir konstatētas kontrindikācijas), pakalpojums var tikt izbeigts.
DAC vienpusēji nevar izlemt par klienta dalības pārtraukšanu. Ja DAC nespēj atrisināt problēmsituāciju sarunu ceļā, tiek sasaukta starpinstitucionālā sapulce, kurā piedalās DAC, RSD, iespējams, arī ārstniecības personas un ģimenes pārstāvji. Tās mērķis ir vienoties par tālāko rīcību. Šādu tikšanos rīko, lai RSD pieņemtajos lēmumos būtu pēctecība, jo, ja DAC izbeidz līgumattiecības ar klientu, šajā brīdī visas DAC saistības ar viņu ir noslēgtas, taču RSD jāpalīdz ģimenei ar informāciju un pakalpojumiem, kas piemēroti šādā situācijā.
Ja klients vai viņa pārstāvis nav piedalījies sapulcē, RSD viņu informē par pakalpojuma izbeigšanu un uzaicina uz novērtējumu, ko RSD veic pakalpojumu izbeidzot, lai saprastu klienta stāvokli un ko piedāvāt izbeigtā pakalpojuma vietā. Piemēram, iespējams, klientam ir jāārstējas slimnīcā vai jāapmeklē kāda cita ārstniecības iestāde un pēc ārstēšanās kursa beigām psihiatrs jau var dot atzinumu, ka kontrindikācijas DAC pakalpojuma saņemšanai vairs nepastāv. Pēc DAC sagatavotās dokumentācijas RSD darbinieks kopā ar DAC pārstāvi tiekas ar klientu un pieņem galīgo lēmumu. Ja RSD uzskata, ka DAC pakalpojums jāturpina, DAC ir jāmeklē risinājumi problēmas novēršanai lokālā līmenī.
Šo noslēdzošo izvērtēšanu uzsāk DAC, kur tiek aizpildīta attiecīgā klienta karte un nosūtīta uz RSD, kur tālāk jau RSD darbinieks kopā ar DAC pārstāvi, kurš veica izvērtējumu, satiekas ar klientu viņam ērtā teritorijā un pabeidz izvērtējumu. Gala lēmumu šajā procesā pieņem RSD, un tas var arī būt tāds, ka klientam jāturpina saņemt DAC pakalpojums, pat ja DAC pārstāvji ir vērsušies ar iesniegumu RSD un uzskatījuši pretēji. Ja RSD uzskata, ka DAC pakalpojums jāturpina, DAC ir jāmeklē risinājumi problēmas novēršanai lokālā līmenī.

DAC pakalpojuma izbeigšanas veidi

RSD var izbeigt pakalpojumu šādos gadījumos:
  1. Klienta iesniegums par vēlmi izbeigt pakalpojuma saņemšanu;
  2. Pakalpojuma sniedzēja sniegtā informācija (piemēram, psihiatra atzinums par kontrindikācijām);
  3. RSD izvērtējuma secinājumi par pakalpojuma neatbilstību.
Ja pakalpojums tiek izbeigts un vēlāk klients vēlas to atjaunot, bet kontrindikāciju vairs nav, jāstājas rindā no jauna. Šādā gadījumā nav prioritātes un jāiesniedz visi nepieciešamie dokumenti no jauna (piemēram, psihiatra atzinums, ģimenes ārsta izziņa utt.).
Svarīgi: Jebkuru RSD lēmumu klients vai viņa pārstāvis var pārsūdzēt viena mēneša laikā.

Kādas ir alternatīvas DAC pakalpojumam?

Ja DAC pakalpojums tiek izbeigts, RSD gala novērtējumā analizē klienta stāvokli un var piedāvāt citus atbalsta veidus, piemēram:
  • aprūpi mājās,
  • silto pusdienu piegādi,
  • drošības pogu,
  • individuālās rehabilitācijas programmas,
  • dzīvesvietu ar sociālo aprūpi.
Katrs gadījums tiek vērtēts individuāli, ņemot vērā konkrētā klienta vajadzības, un nav vienotas receptes visiem gadījumiem.

Rakstu sagatavoja Daiga Siliņa. Raksts tapis ar Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • Biežākās grūtības, ar kurām saskaras vecāki, kas audzina bērnus ar AST
    30. jūn. 2025
  • 5 ieteikumi, lai padarītu darba vidi pieejamāku cilvēkiem ar autismu
    27. jūn. 2025
  • Kā rīkoties, ja rodas problēmas dienas aprūpes centrā?
    26. jūn. 2025
  • Kas ir gadījumu vadītājs?
    12. maijs 2025
  • Notikusi trešā "Talantu stāstu" nodarbība
    10. apr. 2025
  • Kliedējot dažus izplatītus mītus par autismu
    8. apr. 2025
  • Vispasaules autisma atpazīstamības diena
    2. apr. 2025

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

Copyright © 2024. Latvijas Autisma apvienība.
Designed by OUTLOUD.