Pāriet uz galveno saturu
  • LAT
  • ENG
  • RUS
  • Sākums
  • Aktualitātes
  • Par autismu
    • Saites
  • Materiāli
    • Saprast autismu
    • Slimnīcas apmeklējums
    • Konferences
    • Piktogrammas pozitīvai uzvedībai
    • Divkārt īpašie bērni
    • Mācību asistenti
    • Sociālie stāsti
    • Pašaprūpe
    • Darba tirgus
    • Vizuālais atbalsts
    • Pieaugšana
    • Mans neparastais brālis
    • Savādais es
    • Video
      • Par autismu
      • Konferences
      • Mūsu darbnīcas
      • Prātam un dvēselei
    • Bērna profila lapa
  • Atbalstīt ceļā
    • Prezentācijas
  • Projekti
    • Autismam draudzīgs
      • Autismam draudzīgs blogs
    • Gadījumu vadītājs
      • Blogs un jaunumi
    • Talantu stāsti
    • Compass
      • Compass blogs un jaunumi
    • A.C.T.
    • Perspective
      • Perspective blogs
      • Sarunas
    • youthAUTwork
    • RURAAC
      • RURAAC blogs
    • HOST
      • HOST blogs
      • HOST galda spēle
      • HOST apmācību kurss
    • Thinking Hands
    • Independence Way
  • Par mums
    • Kontakti
    • Statūti
    • LAA gada pārskati
    • Privātuma politika
    • LAA dokumenti
    • Iekļaujošas vides vadības grupa
    • LAA vakances
  • E-veikals

No prognozēm līdz realitātei: kā darbojas gadījumu vadītājs

19. septembris, 2025 pl. 13:26, Nav komentāru
Prognoze_Vs_realitate__1_.jpg
Jauns pakalpojums parasti sākas ar jautājumu: vai tas tiešām vajadzīgs? Tieši tā bija ar gadījumu vadītāju – pirms ieviešanas biedrība “Latvijas Autisma apvienība” uzklausīja ekspertus un viņu prognozes.
Eksperti tika aicināti no trim jomām – sociālās, veselības un izglītības. Tie bija gan ministriju darbinieki, gan pašvaldību pārstāvji, gan skolu vadītāji, ārsti, psihologi un sociālie darbinieki – kopā tika veiktas 14 padziļinātas intervijas ar nozares ekspertiem. Viņu ikdiena cieši saistīta ar ģimenēm, kurās aug bērni ar autismu, un viņu teiktais tika ņemts vērā jaunā pakalpojuma izstrādei.
Eksperti toreiz atzina: sistēma ir sadrumstalota, un ģimenes bieži paliek vienas. Vienreizējs pakalpojums vai dokumenta paraksts neatrisina problēmas. Nepieciešams cilvēks, kas ilgtermiņā palīdz saprast, ar ko sākt, kādus pakalpojumus izmantot un pie kā vērsties pēc palīdzības. Kāds no intervētajiem speciālistiem skaidri pateica: “Ja nebūs šāda starpposma cilvēka, ģimene vienkārši salūzīs starp sistēmām. Bet, ja būs, tad šī ģimene spēs turpināt dzīvot.”
Īpaši daudz tika runāts par izglītību. Eksperti prognozēja, ka gadījumu vadītājs varētu būt tilts starp ģimeni un skolu – palīdzēt vecākiem sagatavoties sarunām, formulēt vajadzības un iestāties par bērna interesēm. Šodien tas ir piepildījies. Vecāki stāsta, ka sarunas ar skolām kļuvušas mierīgākas un saprotamākas, jo viņiem vairs nav jāiet uz tikšanos vieniem.
Protams, sākumā bija arī bažas. Daži eksperti teica, ka svarīgi nodalīt gadījumu vadītāja darbu no psihologa vai sociālā darbinieka pienākumiem. Citi brīdināja par izdegšanu – īpaši, ja gadījumu vadītājs pats ir bērna ar autismu vecāks. Tomēr šodien redzam, ka šīs bažas pārvērtušās ieguvumā. Daļa gadījumu vadītāju patiešām ir vecāki, kas paši izgājuši līdzīgu ceļu, un tieši tas dod lielāku uzticību. Kā kāda mamma teica: “Es zinu, ka viņa mani saprot, jo pati ir bijusi manā vietā.”
Eksperti arī norādīja, ka ģimenes jāiesaista pakalpojuma veidošanā, citādi tas neatbildīs vajadzībām. Šī prognoze piepildījusies. Vecāku pieredze tiek ņemta vērā gan pakalpojuma pilnveidē, gan sabiedrības informēšanā. Turklāt lielākā daļa gadījumu vadītāju paši ir vecāki – tas nozīmē, ka ģimeņu balss ir pakalpojuma sirdī.
Vēl viena prognoze bija, ka šāds pakalpojums dos labumu visai sabiedrībai – mazāk izdegušu vecāku, vairāk bērnu, kas turpina mācības, un skaidrāk organizēts darbs skolās un sociālajos dienestos. Pirmie rezultāti to apliecina. Kāda mamma saka: “Beidzot man vairs nav jābūt visam – gan advokātam, gan ārstam, gan skolotājam. Es varu būt mamma, jo ir kāds, kas palīdz sakārtot pārējo.”
Arī par elastību ekspertiem bija taisnība – dažām ģimenēm vajadzīgs regulārs kontakts, citām tikai retākas konsultācijas. Tieši tā pakalpojums darbojas šodien – pielāgojoties katrai ģimenei.
Kad atskatāmies, redzam, ka lielākā daļa prognožu ir piepildījušās. Ģimenes tiešām saņem nepārtrauktu atbalstu, institūcijām ir vieglāk strādāt, un sabiedrība kopumā ir ieguvēja. Protams, paliek arī izaicinājumi – kā nodrošināt stabilu finansējumu, kā apmācīt jaunus gadījumu vadītājus, kā saglabāt pakalpojuma kvalitāti. Tomēr pats svarīgākais ir tas, ka tas, kas reiz bija tikai ideja, šodien ģimenēm nozīmē pavisam konkrētu palīdzību un drošības sajūtu.
Šis pakalpojums apliecina, ka pārmaiņas iespējamas arī tur, kur ilgi valdījusi bezcerība. Kad ģimenei blakus ir cilvēks, kas palīdz sadalīt lielās problēmas mazākos, vieglāk risināmos soļos, ceļš vairs nešķiet tik neizbrienams. Kad vecākiem ir kāds, kas uzklausa un pasaka “tu dari pietiekami”, rodas spēks turpināt. Un kad skola vai sociālais dienests redz, ka saruna ar vecākiem notiek skaidrāk un mierīgāk, ieguvēji ir visi.
Gadījumu vadītājs nav brīnumlīdzeklis, bet viņš ir tilts starp ģimeni un sistēmu. Tilts, kas ļauj abām pusēm satikties un ieraudzīt, ka risinājumi ir iespējami. Un šis tilts darbojas tāpēc, ka tas balstās cilvēkos – speciālistos, vecākos, bērnos –, kuri katrs ar savu pieredzi un atbalstu veido drošāku vidi.
Kā sacīja viens no ekspertiem: “Mēs gribējām radīt tiltu starp ģimeni un sistēmu. Un šodien redzam – šis tilts tiešām darbojas.” Un kā piebilda kāda mamma: “Es varu beidzot būt mamma, nevis visu laiku advokāts, ārsts un skolotājs vienlaikus.”

Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.

Nav komentāru

Komentēt







Jaunākie ieraksti

  • No prognozēm līdz realitātei: kā darbojas gadījumu vadītājs
    19. sept. 2025
  • "Mēs vairs neesam vieni" – vecāku stāsti par gadījumu vadītāja atbalstu
    17. sept. 2025
  • Radošās darbnīcas projekta “Talantu stāsti” ietvaros
    13. sept. 2025
  • No izmisuma līdz rīcības plānam: kā gadījumu vadītājs palīdz ģimenēm nepalikt vienām
    12. sept. 2025
  • Dienas aprūpes centri – kā radīt vidi, kurā jaunais klients jūtas kā mājās jau pirmajā dienā
    3. sept. 2025
  • Uz terapiju pēc gada. Ko darīt līdz tam?
    15. aug. 2025
  • Iepazīšanās ar dienas aprūpes centru: ko sagaidīt, ko jautāt, kā sagatavoties?
    15. aug. 2025

Pirkumu grozs

Pirkumu grozs ir tukšs.

Copyright © 2024. Latvijas Autisma apvienība.
Designed by OUTLOUD.