Iepazīšanās ar dienas aprūpes centru: ko sagaidīt, ko jautāt, kā sagatavoties?

Šī kārtība ir izveidota sadarbībā ar sociālajiem dienestiem un tiek īstenota kopš 2021. gada kā atbildīga pieeja klientu vajadzību izvērtēšanai. Mērķis ir izvairīties no situācijām, kurās tiek izsniegts nosūtījums uz pakalpojumu, bet drīz pēc tam kļūst skaidrs, ka tas nav piemērots, – rezultātā tiek lieki tērēts laiks un resursi, lai veidotu jaunu dokumentāciju.
Par to, kā šobrīd norisinās iepazīšanās process ar topošo DAC klientu, stāsta biedrības “Rīgas pilsētas “Rūpju bērns”” valdes locekle Ieva Krusta.
Pirms izmēģinājuma dienām – kas jāizdara ģimenei?
Pirmā tikšanās DAC ar ģimeni – ar vai bez klienta?
Pēc sociālā dienesta sniegtās rekomendācijas klienta ģimene vai likumiskais pārstāvis sazinās ar izvēlēto DAC un norunā pirmo satikšanās reizi, kas vēl nav izmēģinājuma apmeklējums. Šajā gadījumā var rasties jautājums, vai uz to doties kopā ar potenciālo klientu. I. Krusta min, ka ikviena situācija ir individuāla, tāpēc lēmums par pirmo tikšanos ar klientu vai tikai ar viņa piederīgajiem tiek pieņemts atkarībā no konkrētās situācijas un vajadzībām.
“Bieži ģimenes jau iepriekš izsaka bažas, piemēram, vai jaunietis spēs noturēt uzmanību vai mierīgi piedalīties sarunā. Šādos gadījumos mēs pielāgojamies,” tā I. Krusta.
- Tiek piesaistīts otrs darbinieks, kas var uzņemties atbalsta lomu klientam sarunas laikā.
- Ja nepieciešams, darbinieks ar klientu dodas ārpus telpām pastaigā vai nodarbina viņu citā veidā, kamēr tiek veikta saruna ar ģimeni.
- Šāda pieeja ne tikai nodrošina sarunas norisi, bet arī ļauj vērot klienta uzvedību, reakcijas un uzmanības noturību reālās situācijās.
Izmēģinājuma dienas DAC – kādēļ tās vajadzīgas un kā tās notiek
Tikai pēc tam, kad ir izieti šie posmi, klients ar tuviniekiem nokļūst iepazīšanās noslēguma posmā – pie izmēģinājuma dienām. Pašlaik pakalpojuma saņemšanas kārtība paredz, ka pirms klienta uzņemšanas dienas aprūpes centrā viņam jāapmeklē tā sauktās izmēģinājuma dienas. Šo dienu skaits var būt no vienas līdz piecām, un tas tiek saskaņots ar katru ģimeni individuāli, ņemot vērā gan klienta vajadzības, gan pielāgošanās spējas.
- Ne vienmēr pietiek ar vienu dienu, lai pilnvērtīgi novērtētu klienta vajadzības.
- Piecu dienu laikā iespējams labāk iepazīt cilvēku, viņa uzvedību dažādās situācijās, kā arī spēju pielāgoties un iesaistīties aktivitātēs.
- Tas dod iespēju darbiniekiem novērot, vai nepieciešams papildu atbalsts, piemēram, individuāla uzraudzība vai asistents.
Kāpēc izmēģinājuma dienas ir vērtīgas?
- Tās dod iespēju novērot klienta uzvedību, sociālās prasmes un vajadzības reālās situācijās.
- Klients pats var justies drošāk, jo nav uzreiz jāpieņem galīgs lēmums.
- Pakalpojuma sniedzējam ir laiks saprast, kāds atbalsta apjoms nepieciešams, un jau sākotnēji izveidot kontaktu ar piederīgajiem.
- Ja parādās nevēlama vai sarežģīta uzvedība, šajās dienās var kopā ar ģimeni meklēt labākos risinājumus, dalīties pieredzē un vienoties par atbalsta stratēģijām.
Ko darīt, ja klients pirmajās dienās šķiet ļoti noslēgts vai uzvedībā – grūti prognozējams?
- Pirmajā dienā klientam tiek dota iespēja vienkārši būt telpā, novērot, pierast pie vides.
- Nav obligāti uzreiz jāiesaistās grupas darbā — var sākt ar īsu uzturēšanos vai dalību vienā aktivitātē.
- Ja cilvēks izjūt trauksmi vai diskomfortu, tas ir normāli — darbiniekiem jāpielāgojas klienta spējām, nevis otrādi.
Individuāla pieeja dažādiem klientiem
Atšķirības starp ģimenes redzējumu un reālo situāciju
- Klients būtu novērojams reālajā situācijā, ne tikai balstoties uz aprakstu.
- Būtu iespējama tieša un atklāta komunikācija ar ģimeni, lai kopā atrastu labākos veidus, kā atbalstīt klientu.
- Novērojumi tiktu dokumentēti un pārrunāti komandā, lai nodrošinātu vienotu izpratni par klienta vajadzībām.
Panākumu atslēga – sadarbība visos līmeņos
Ieva Krusta skaidro:
”Mēs kā pakalpojuma sniedzēji ļoti novērtējam, ja ģimene jau sākumā atklāti pastāsta par jaunieša spējām, interesēm, vajadzībām, kā arī par grūtajiem brīžiem. Tikai tā mēs varam kopīgi izdomāt, kā labāk organizēt atbalstu. Mēs atbildam ne tikai par šo vienu cilvēku, bet arī par pārējo klientu drošību, un dažkārt ir svarīgi paredzēt situācijas, kas varētu notikt.”
Piemēram, ja jaunietim – īpaši jaunietim ar autismu – ir ļoti svarīga dienas kārtība un strukturēta diena, tad ir būtiski, lai vecāks par to laikus informē pakalpojuma sniedzēju. Ja ir nepieciešama skaidra struktūra un pārskatāms dienas plāns, to var kopīgi izveidot, jau pirmajā tikšanās reizē vienojoties, kā šī diena noritēs.
“Tas palīdz gan bērnam, gan mums kā speciālistiem,” uzsver Ieva.
Dienas plāns tiek izmantots ne visos centros, bet tajos gadījumos, kad ir skaidri redzams, ka tas klientam palīdz. Ilggadēji klienti, kas nāk jau 10 vai 20 gadus, bieži vien plānu vairs neizmanto – viņiem viss jau ir pazīstams un saprotams. Taču jaunajiem, sevišķi tiem, kuri nāk tieši no skolas, šī metode bieži vien ir ierasta un ļoti noderīga. Tāpēc, ja vecāki saka, ka bērnam ir svarīga struktūra, tas tiek uzreiz ņemts vērā, plāns izstrādāts un izmantots.
Atklātība, par spīti bailēm
Taču viņa lieliski saprot, kādēļ tādas situācijas var veidoties, kāpēc vecāki dažkārt kautrējas vai baidās stāstīt – viņiem ir svarīgi, lai bērns vispār tiktu kādā pakalpojumā. Tāpēc dažreiz viņi slēpj kādas sarežģītākas lietas, lai “neizskatītos slikti” un netiktu noraidīti. Bet, ja ir uzticēšanās un atklāta komunikācija, tad sadarbība tiešām var būt veiksmīga.
Darbinieku uzdevums izmēģinājuma dienu laikā
Kas notiek pēc izmēģinājuma dienām?
- atbilstību pakalpojuma saturam;
- nepieciešamā atbalsta apjomu.
- pieņem gala lēmumu par pakalpojuma piešķiršanu;
- vai, ja nav brīvu vietu, klientu iekļauj rindā.
Rakstu sagatavoja Daiga Siliņa. Raksts tapis ar Sabiedrības integrācijas fonda finansiālu atbalstu no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.