Noslēdzies projekta II posms: gadījumu vadītājs – blakus ģimenei soli pa solim
Noslēdzies biedrības “Latvijas Autisma apvienība” realizēts projekts “Atbalsta sistēmas pilnveide ģimenēm, kurās aug bērns vai jaunietis ar autiskā spektra traucējumiem, ieviešot gadījumu vadītāju kā atbalstu ģimenes sistēmai – II posms”, kas tika īstenots no 2024. gada 1. oktobra līdz 2025. gada 30. septembrim. Projekta mērķis bija nostiprināt un paplašināt gadījumu vadītāja pakalpojumu Latvijā, palīdzot ģimenēm, kuras ikdienā sastopas ar lieliem izaicinājumiem, saskaroties ar bērna īpašajām vajadzībām, sistēmas sarežģītību un emocionālo spriedzi.
Kas ir gadījumu vadītājs
Kāpēc šis pakalpojums ir svarīgs
Rezultāti un ģimeņu ieguvumi
Komanda un profesionālais atbalsts
Ietekme un nākotnes izaicinājumi
Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.
Divas puses vienai palīdzībai: sociālais darbinieks un gadījumu vadītājs
Biedrības “Latvijas Autisma apvienība” īstenotais pakalpojums Gadījumu vadītājs ir jauns solis ģimeņu atbalsta sistēmā Latvijā. Tas radies, lai palīdzētu vecākiem, kuri bieži jūtas apmaldījušies starp iestādēm, noteikumiem un atbildēm, kas nenāk pietiekami ātri. Šobrīd pakalpojums darbojas ar projektu finansējumu, un tā būtība ir vienkārša – palīdzēt ģimenei nepalikt vienai.Sociālais darbinieks – cilvēks, kurš palīdz cilvēkiem saņemt to, ko sistēma paredz
Gadījumu vadītājs – cilvēks, kas palīdz ģimenei saprast ceļu
Kad sistēma un cilvēks satiekas
Cilvēcība kā sistēmas pamats
Kāpēc Latvijai vajag abus
Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.
Gaidīt, bet nedrīkst apstāties: kā sagatavot ģimeni palīdzības saņemšanai
Latvijā joprojām daudzas ģimenes, kurās aug bērni ar aizdomām par autismu, nonāk situācijā, kur palīdzība jāgaida mēnešiem. Kamēr rindas uz diagnostiku un terapiju turpinās, bērns aug, un problēmas negaida. Šis laiks bieži kļūst par vienu no grūtākajiem posmiem - tas, kas sākas kā cerība, bieži pārtop neziņā un izsīkumā. Tomēr arvien skaidrāk kļūst redzams, ka arī šajā posmā var notikt svarīgas pārmaiņas. Palīdzība varKad gaidīšana kļūst par pārbaudījumu
Kā gadījumu vadītājs palīdz gaidīšanas laikā
- Saprast, kādi pašvaldības vai NVO resursi ir pieejami arī bez diagnozes;
- atrast atbalsta grupas un izglītojošus resursus vecākiem;
- ieteikt bērnudārzus un skolas, kas strādā ar iekļaujošām metodēm;
- sagatavot nepieciešamos dokumentus un iesniegumus, lai palīdzība būtu pieejama uzreiz pēc diagnozes;
- iemācīties sadarboties ar iestādēm, skaidri formulējot vajadzības.
Ko šajā laikā iemācās ģimenes
- Pašpārliecinātība. Vecāki iemācās skaidri un droši aizstāvēt bērna vajadzības.
- Plānošana. Ģimene apgūst, kā kārtot dokumentus, organizēt pieteikumus, pārraudzīt rindas.
- Emocionālā noturība. Kopā ar vadītāju tiek meklēti veidi, kā mazināt stresu un pārgurumu.
- Izglītība. Vecāki apgūst zināšanas par iekļaujošu izglītību un bērna vajadzībām.
- Sadarbība. Tiek stiprinātas iemaņas sarunai ar pedagogiem, speciālistiem un dienestiem.
Reāli piemēri no prakses
Kāpēc tas ir svarīgi visai sistēmai
Kā uzsvēra arī viens no Gadījumu vadītāju diskusijas dalībniekiem: “Ja vecāki zina, ko darīt, palīdzība sākas pirms diagnozes. ”
Aicinājums uz rīcību
Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.
Neviens bērns un vecāks nedrīkst palikt viens: atskats uz diskusiju par gadījumu vadītāja pakalpojumu
Latvijas Autisma apvienība nesen pulcēja speciālistus, vecākus, pašvaldību un valsts pārstāvjus uzKāpēc tika izveidots gadījumu vadītāja pakalpojums
Kā darbojas pakalpojums
Rezultāti: ko rāda skaitļi un pieredze
Secinājumi diskusijā
- Preventīvs darbs samazina krīzes izmaksas: Vairāki dalībnieki uzsvēra, ka agrīna palīdzība ģimenēm ļauj novērst krīzes situācijas, kas citādi prasītu daudz dārgākus risinājumus. Kā teica kāds sociālais darbinieks: “Labāk ir būt blakus no pirmās dienas, nevis tikai tad, kad viss jau deg.
- Tilts starp jomām: Visi diskusijas dalībnieki bija vienisprātis - gadījumu vadītājs padara sadarbību starp institūcijām reālu. Skolas vairs nepaliek vienas ar sarežģītiem gadījumiem, sociālie dienesti iegūst partneri komunikācijā ar ģimeni, ārsti - sagatavotus un informētus vecākus.
- Vienots atbalsta punkts ģimenēm: Ģimenes vairs nejūtas “izkaisītas” starp iestādēm. Viņām ir viens cilvēks, kurš palīdz sakārtot ceļu - no diagnozes līdz reālām iespējām. Tas samazina birokrātisko slogu un dod skaidrību par nākamajiem soļiem.
- Uzticēšanās valsts pakalpojumiem: Vecāku organizāciju pārstāvji norādīja, ka gadiem ilgi ģimenes jutās nesadzirdētas. Gadījumu vadītājs ir palīdzējis mainīt šo sajūtu. Kā sacīja kāds no diskusijas dalībniekiem: “Vecāki vairs nesaka - valsts mani ignorē. Viņi saka - beidzot ir kāds, kas mani pavada.”
- Reģionālā nevienlīdzība. Tā kā divas trešdaļas ģimeņu dzīvo ārpus lielajām pilsētām, pakalpojuma nozīme reģionos ir īpaši liela. Gadījumu vadītājs palīdz aizpildīt plaisu starp lielpilsētu iespējām un reģionālo realitāti, kur speciālisti bieži vispār nav pieejami.
- Vecāku izdegšanas mazināšana un bērnu potenciāls. Veselības aprūpes speciālisti atzina - ja vecāks ir izdedzis, cieš bērns. Atbalstīts vecāks spēj turpināt darboties, un tas nozīmē, ka bērns nezaudē savu attīstības potenciālu.
- Riski un nākotnes izaicinājumi. Lielākais izaicinājums, par kuru runāja visi klātesošie, ir finansējuma modelis. Pašlaik pakalpojums balstās tikai projektu līdzekļos. Ja finansējums netiks nodrošināts pastāvīgi, ģimenes riskē atkal palikt vienas. Kā sacīja kāds diskusijas dalībnieks: “Mēs nevaram celt sistēmu uz īslaicīga pamata - ģimenēm vajag drošību, nevis neziņu par rītdienu.”
Aicinājums uz rīcību
Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.
Bērns maina izglītības iestādi - kas notiek ar atbalstu?
Atbalsts, kas pazūd ar pāreju
Kad bērns ar autiskā spektra traucējumiem (AST) pāriet no bērnudārza uz skolu vai no vienas skolas uz citu, viņš ne tikai maina vidi - viņš bieži zaudē atbalstu. Iestādes nesadarbojas, dokumenti “neceļo” līdzi, un vecākiem atkal jāsāk viss no nulles.
“Skola teica - viņiem nav informācijas par iepriekšējo atbalstu. Mums bija jāskaidro viss no jauna, jācīnās par asistentu, jāpierāda, ka bērnam joprojām ir vajadzības,” stāsta kāda mamma.
Šī situācija nav izņēmums - tā ir sistēmiska problēma, kas skar desmitiem ģimeņu katru gadu.
Pārejas posmi - visneaizsargātākie bērna attīstībā
Pāreja uz jaunu izglītības iestādi ir izaicinājums jebkuram bērnam. Taču bērniem ar AST tas ir īpaši jūtīgs posms, kurā mainās vide, rutīna, cilvēki, pieaug trauksme un uzvedības grūtības, un nepieciešams stabils atbalsts, nevis jauni pierādījumi.
Tieši šajā brīdī sistēma bieži “nokrīt” - atbalsta persona netiek nodrošināta, terapijas tiek pārtrauktas, un vecākiem jāsāk viss no jauna.
Kāpēc tas notiek?
Nav skaidras pārejas protokola, kas nodrošinātu automātisku atbalsta turpinājumu, iepriekšējās iestādes informācijas nodošanu un vecāku atbalstu pārejas laikā.
Rezultātā bērns, kurš jau ir saņēmis atbalstu, pārejā to zaudē, un sistēma sāk “no nulles”.
Gadījumu vadītājs - pārejas koordinators
Tieši šeit nozīmīgs kļūst gadījumu vadītājs - cilvēks, kurš redz pāreju nevis kā beigas, bet kā sākumu ar sagatavotu ceļu.
Gadījumu vadītājs sagatavo pārejas profilu - apkopotu informāciju par bērna vajadzībām, stiprajām pusēm un iepriekšējo atbalstu, organizē tikšanos ar jauno skolu, kurā tiek pārrunāts, kā turpināt atbalstu, palīdz vecākiem formulēt vajadzības, sagatavot iesniegumus un dokumentus, seko līdzi tam, lai atbalsts netiktu pārtraukts.
Šī loma ir kritiska, jo pārejas posmi ir visneaizsargātākie bērna attīstībā - un visbiežāk ignorētie sistēmā.
Reāli stāsti: tilts starp divām pasaulēm
Kāda ģimene no Kurzemes stāsta, ka pēc skolas maiņas bērnam vairs netika nodrošināta pielāgota mācību vide, kas iepriekš bija palīdzējusi viņam koncentrēties un samazināt trauksmi. Jaunajā skolā nebija informācijas par bērna jutību pret trokšņiem un vajadzību pēc klusākas telpas. Ar gadījumu vadītāja palīdzību tika sagatavots pārejas profils, kurā skaidri aprakstītas bērna vajadzības, un skola pēc savām iespējām, varēja pielāgot mācību vidi.
Citā gadījumā bērns pārgāja no bērnudārza uz skolu, kur skolotāji nebija informēti par AST diagnozi. Gadījumu vadītājs palīdzēja izveidot sadarbības plānu, kurā tika iekļauti pielāgojumi mācību procesā, komunikācijas stratēģijas un regulāras pārskatīšanas tikšanās.
Ko zaudē sistēma, kad pāreja nav koordinēta?
Nepārtraukts atbalsts nav tikai bērna labklājības jautājums - tas ir arī sistēmas efektivitātes jautājums. Ja pārejā bērns zaudē terapiju, viņam būs vajadzīgs intensīvāks atbalsts vēlāk, vecāki izdeg, viņi vairs nespēj sadarboties ar iestādēm, skola nav gatava, rodas konflikti, sūdzības, atkārtoti pieteikumi.
Tas viss nozīmē augstākas izmaksas, vairāk darba iestādēm un mazāku uzticību sistēmai.
Pāreja nav tikai jauna klase vai jauns skolotājs. Tā ir tests tam, cik iekļaujoša ir mūsu izglītības sistēma. Ja bērns ar AST zaudē atbalstu tikai tāpēc, ka maina skolu, tas nav bērna vaina - tā ir sistēmas kļūme.
Un šo kļūmi var labot. Ar cilvēku, kas redz pāreju nevis kā beigas, bet kā sākumu ar sagatavotu ceļu.
Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.
Gadījumu vadītāji - pasaules pieredze
Ko mācāmies no pasaules pieredzes: kāpēc Latvijā izvēlējāmies gadījumu vadītāja modeli
Pirms Latvijā tika ieviests gadījumu vadītāja pakalpojums, biedrība “Latvijas Autisma apvieniba” rūpīgi pētīja, kā līdzīgi risinājumi darbojas citās valstīs. Analīze ietvēra gan zinātnisko literatūru, gan intervijas ar ekspertiem no ASV, Apvienotās Karalistes, Ungārijas un Somijas, kā arī Īrijas “One Stop Shop” pieredzi. Visi šie piemēri parādīja atšķirīgus risinājumus, bet bija vienisprātis par vienu – ģimenēm nepieciešams cilvēks, kas palīdz orientēties sistēmā un neļauj palikt vienām.Mācības no pasaules
Kā stāsta kāds tēvs: “Tas, ka gadījumu vadītājs palīdzēja sadalīt lielo problēmu pa mazākiem soļiem, bija izšķiroši. Tad pēkšņi viss vairs nelikās tik bezcerīgi. ”
Kā uzsvēra kāds speciālists: “Svarīgi, lai gadījumu vadītājs nebūtu tikai konsultants. Viņam jāiedziļinās ģimenes situācijā un jāpalīdz īstenot risinājumus praksē. ”
Kāpēc tieši šis modelis Latvijā
Kā stāstīja kāda mamma: “Es sapratu, ka mums nav jāgaida gadu tukšumā. Ar gadījumu vadītāja palīdzību mēs sākām darboties jau tagad – mājās, kopienā, ar resursiem, kas bija pieejami. Un tas mainīja visu. ”
Projektu finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no piešķirtajiem Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par informatīvā raksta saturu atbild Latvijas Autisma apvienība.
No prognozēm līdz realitātei: kā darbojas gadījumu vadītājs

"Mēs vairs neesam vieni" – vecāku stāsti par gadījumu vadītāja atbalstu

Starp cerību un izmisumu
Skola – no strupceļa līdz sarunai
Dokumenti un pakalpojumi – soli pa solim cauri birokrātijai
Emocionālais atbalsts – sajūta, ka dari pietiekami
Plašāks skatījums – kopīga pieredze
No izmisuma līdz rīcības plānam: kā gadījumu vadītājs palīdz ģimenēm nepalikt vienām

Kādas ģimenes meklē palīdzību
Kā palīdz gadījumu vadītājs
Ģimeņu ieguvumi
Ne tikai krīzēs, bet arī preventīvi
Uz terapiju pēc gada. Ko darīt līdz tam?

Biežākās grūtības, ar kurām saskaras vecāki, kas audzina bērnus ar AST
Vecāki saskaras ar dažādiem izaicinājumiem, audzinot bērnus ar autiskā spektra traucējumiem (AST). Apkopojot informāciju no projekta otrajā posmā pieteiktajiem gadījumiem, šai rakstā atklājam jomas, kurās ģimenēm visbiežāk ir nepieciešama gadījumu vadītāja palīdzība un atbalsts.
Kas ir gadījumu vadītājs?

Latvijas Autisma apvienība turpina veidot ilgtspējīgu atbalstu ģimenēm, kurās aug bērni ar AST, nostiprinot gadījumu vadītāja profesiju
Tāpat kā citur pasaulē, arī Latvijā, uzlabojoties autiskā spektra traucējumu (AST) savlaicīgai atpazīšanai un diagnostikas pieejamībai, pēdēju gadu laikā šī diagnoze noteikta arvien vairāk bērniem. Autiskā spektra traucējumi nav slimība, ko varētu izārstēt ar medikamentiem, bet gan sindroms mūža garumā, un agrīna intervence, individuāli pielāgota rehabilitācija un sistemātisks atbalsts var ievērojami uzlabot cilvēku ar AST dzīves kvalitāti un viņu iespējas pilnvērtīgi integrēties sabiedrībā. Daudzas ģimenes izjūt apjukumu un neziņu un saskaras ar grūtībām orientēties sarežģītajā un sadrumstalotajā atbalsta sistēmā, kurā dažādi pakalpojumi nav pietiekami koordinēti un pieejami, – vecākiem bieži vien nākas pašiem meklēt informāciju un speciālistus, kas palielina viņu emocionālo slogu un izdegšanu.
No 2024. gada 1. oktobra līdz 2025. gada
30. septembrim Latvijas Autisma apvienība ar Sabiedrības
integrācijas fonda finansiālu atbalstu īsteno projekta “Atbalsta
sistēmas pilnveide ģimenēm, kurās aug bērns/jaunietis ar autiskā
spektra traucējumiem, ieviešot gadījumu vadītāju kā atbalstu
ģimenes sistēmai” otro posmu. Projekta mērķi ir izveidot
sistemātisku un efektīvu gadījumu vadītāja pakalpojumu, kas tiktu
iekļauts sociālā atbalsta sistēmā, lai nodrošinātu koordinētu
atbalstu ģimenēm ar bērniem un jauniešiem ar AST, un nostiprināt
gadījumu vadītāja profesiju.

